Tildelingene kommer etter en anbudsrunde i regi av Utdanningsdirektoratet på oppdrag fra Kunnskapsdepartementet.
– Vi er stolte over å få disse oppdragene og bidra til å videreutvikle lederkompetansen til ledere som jobber i utdanningssektoren, sier instituttleder ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) Dijana Tiplic.
– Vår tids samfunnsutfordringer krever kontinuerlig kompetanseutvikling og læring. UiO svarer på samfunnets behov ved å tilby forskningsbasert etter- og videreutdanning.
Juss for ledere som nytt tilbud
Studiet Juss for ledere er et nytt oppdrag for ILS, som nå er tildelt for perioden 2021-2025. Det vil gå over 2 semestre og gir 15 studiepoeng. Målgruppen for videreutdanningen er skoleledere og barnehagestyrere.
![Førsteamanuensis Jeffrey Hall (foto: Shane Colvin/UV).](/ils/personer/vit/jeffreyh/dsc_1632-press-517x690.jpg)
Utdanningen skal gi kunnskap om hvordan lovverket og lovens funksjon griper inn i arbeidshverdagen til ledere på ulike nivåer i skole og barnehage.
– Å ta utgangspunkt i slike utfordringer er både aktuelt og samtidig krevende, siden det forventes at lederne skal kunne både forstå og fortolke lovverket og deretter ta juridiske beslutninger uten å nødvendigvis ha formell kompetanse innenfor det utdanningsrettslige området, sier emneansvarlig og førsteamauensis ved ILS, Jeffrey Hall.
– Gjennom modulen vil deltakerne få trening i å løse rettslige problemstillinger tilknyttet lederoppgavene i oppvekstsektoren, særlig gjennom arbeid med juridiske case.
5 nye år med Ledelse av lærings- og læreplanarbeid
Oppdraget med videreutdanningen Ledelse av lærings- og læreplanarbeid har ILS allerede
![Førsteamanuensis Hegvig Abrahamsen (foto: UV)](/ils/personer/vit/hedvigab/bilde-hedvig-abrahamsen-517x690.jpg)
hatt i en 2-års periode. Utdanningen skal gi kunnskaper og ferdigheter som styrker skoleledere som ledere av skolens læreplanarbeid.
– Et sentralt tema er hvordan læreplanen skaper betingelser og mulighetsrom for ledelse av og i det profesjonsfaglige læringsarbeidet. Studiet gir også innsikt i læreplaners rolle som virkemiddel i utdanningsreformer, forteller emneansvarlig og førsteamanuensis ved ILS, Hedvig Abrahamsen.
Nå er instituttet tildelt oppdraget for 5 nye år i perioden 2021-2025. Studiet retter seg mot skoleledere, går over 2 semestre og gir 15 sp.