Utnevnes til æresdoktor ved Universitetet i Gøteborg

Professor Kirsti Klette er utnevnt til æresdoktor ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Gøteborg.

Foto av Kirsti Klette

Kirsti Klette er professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, og senterleder ved QUINT – Quality in Nordic Teaching (foto: Alex Tufte/ UiO).

Kirsti Klette mottar utmerkelsen som en viktig samarbeidspartner for Universitetet i Gøteborgs virksomhet innen forskning og utdanning, og som en sentral bidragsyter til fremgangsrike prosjekter finansiert gjennom EU, NordForsk og det svenske Vetenskapsrådet. Det fremheves også at Klette har hatt en aktiv rolle i etableringen av samarbeid mellom forskere innen lærerutdanning i flere land.

Det fremheves også at Kirsti Klette har hatt en aktiv rolle i etableringen av samarbeid mellom forskere innen lærerutdanning i flere land.

Ser frem til videre samarbeid

– Nominasjonen bygger på Kirsti Klettes samarbeid med en rekke forskere ved vårt fakultet, og vi er veldig glade for utnevnelsen, sier professor Eva Reimers ved Universitetet i Gøteborg.

Det er også æresdoktoren selv:

– Jeg har hatt gleden av å jobbe sammen med kollegaer ved Universitetet i Gøteborg innenfor mange områder innen klasseromsforskning og lærerutdanning, og jeg setter derfor stor pris på denne utmerkelsen.

– Og jeg ser også fram til å forsterke og jobbe videre med det tette samarbeidet – i forskerskoler, seminarer og forskergrupper, sier Klette.

Publisert 29. juni 2021 14:12 - Sist endret 29. juni 2021 14:12