– Vi lever i en verden hvor vi stadig blir påminnet om at hendelser som skjer langt unna påvirker oss her hjemme. Etter år med pandemi og nå krig i umiddelbar nærhet er globalt medborgerskap et særlig aktuelt tema også innen lærerutdanningen, sier professor Greta B. Gudmundsdottir ved institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS).
– Men hittil har vi ikke utnyttet potensialet for internasjonalisering av lærerutdanningen og arbeid på tvers av landegrenser, sier hun.
– Flere ideer vi vil ta med oss inn i undervisningen
Sammen med førsteamanuensis Kristin Vasbø og stipendiat og lærer Shilan Ahmadian, begge fra ILS, deltok Gudmundsdottir i workshopen som fant sted på Universitetet på Kreta.
![Mennesker som jobber sammen i gruppe. Foto.](/ils/om/aktuelt/aktuelle-saker/2022/bilder/gruppearbeid-gathered.jpeg)
I blandede grupper av lærerutdannere og lærere fra Island, Norge, Israel, Spania og Hellas jobbet de med oppgaver hvor de delte erfaringer og utviklet metoder for å bruke flerspråklighet og ulik kulturbakgrunn som ressurser i læringsarbeid og relasjonsbygging i klasserommet.
Det er spesielt verdifullt å lære av hverandre og få innsyn i de ulike erfaringene lærere og lærerutdannere i de andre partnerlandene har gjort, mener de tre.
– Det å delta i en dialog om dette med deltakere med ulik landbakgrunn og erfaringer var veldig inspirerende og det er flere ideer herfra som vi vil ta med oss inn i vår egen lærerutdanning, sier Vasbø.
Også stipendiat Shilan Ahmadian mener arrangementet gav deltakerne nye verktøy.
Hun har lang erfaring med arbeid i flerkulturelle og flerspråklige klasserom, og delte sine erfaringer i workshopen.
– Jeg fikk innblikk i hvordan de andre deltakerne jobber, som inspirerte meg til å teste ut ulike undervisningsmetoder som ivaretar alle elever i et klasserom, sier Ahmadian.
→ Vil du delta? Ta kontakt med Vasbø eller Gudmundsdottir for mer informasjon om neste workshop i Oslo mai 2023 som omhandler globalt digitalt medborgerskap
![Gruppearbeid rundt et bord. Foto.](/ils/om/aktuelt/aktuelle-saker/2022/bilder/mer-gruppearbeid.jpeg)
Vil nå flere og styrke skolen og lærerutdanningen
Utdanning for bærekraftig utvikling, inkludert mangfold og globalt medborgerskap, er gjennom FNs bærekraftsmål løftet fram som kjernebegreper for skole og utdanning.
Erasmus + prosjektet GatherED er etablert som et av flere svar på dette, og har som mål å utvikle metoder og verktøy for å støtte lærere i å jobbe med mangfold, digital dømmekraft og globalt medborgerskap for elever og studenter i alle partnerlandene.
– Globalt medborgerskap vil ha økende betydning for lærere og elever i dagens samfunn og den verden vi lever i dag, sier Gudmundsdottir.
–Målgruppene for prosjektet er lærere i skolen og lærerstudenter, og langt flere enn de som deltar i workshopene.
Målet er å styrke lærerutdanningen og skolen i å utvikle globalt medborgerskap hos lærerstudenter og elever uavhengig av sosial, språklig og kulturell bakgrunn, fortsetter hun.
– Globalt medborgerskap vil ha økende betydning for lærere og elever i dagens samfunn og den verden vi lever i dag
Forbereder neste workshop
Gudmundsdottir, Vasbø og Crina Damsa jobber nå med neste workshop, som finner sted ved Universitetet i Oslo våren 2023.
Da skal oppmerksomheten rettes mot digitalt globalt medborgerskap og digital dømmekraft i en global kontekst.
Her vil lærere og lærerutdannere jobbe sammen om oppgaver knyttet til hatprat og grensesetting på nett, elevers og læreres personvern og digitale spor i arbeidet på nettet, falske nyheter og kildekritikk i jungelen av informasjon.
– Vi er allerede i gang med å rekruttere norske lærere som vil få mulighet til å jobbe sammen med deltakere fra de øvrige prosjektlandene, avslutter Vasbø, men vi har fortsatt plass til flere.
Fakta
- GatherEd (Global Teacher Education) er et samarbeid mellom Universitetet på Island, Universitetet på Kreta, Universitetet i Granada i Spania, Oranim Universitetet i Israel og Universitet i Oslo.
- Greta B. Gudmundsdottir, Crina Damsa og Kristin Vasbø utgjør den norske prosjektgruppen.
- Prosjektet skal munne ut i åpent nettkurs (MOOC) for lærere, lærerutdannere og andre. Kurset vil gi tilgang til konkrete verktøy, mini-forelesninger for undervisere, og ressurser for de som vil lese og utvikle sin mangfoldskompetanse
Les mer
- Forskningsaktueltsak: Noreg kontra Hellas: Kor godt førebur dei lærarstudentane på mangfald i klasseromma?