─ Vi må gjøre det vi kan for å støtte lærere og ukrainske barn på flukt

Dette sier professor Pia Sundqvist om det digitale kurset hun og professor Greta Björk Gudmundsdottir arrangerte for lærere med ukrainske elever i klasserommet.

Elever i klasseerom med sekk med ukrainsk flagg på. Illustrasjonsfoto.

Kurset er en del av VALIANT-prosjektet der spørsmål knyttet til undervisning, læring og utdanning skal diskuteres i virituelle møter. Illustrasjonsfoto: Colourbox.com.

Avdelingsdirektør Audun Digerud i Avdeling for høyere utdanning, forskning og internasjonalt arbeid i Kunnskapsdepartementet, gleder seg over den vellykkede virtuelle utvekslingen.

Han forsetter:

─ I disse urolige tider er det spesielt viktig med internasjonalt samarbeid mellom lærere og lærerutdanningen på tvers av land.

─ Lærere i forskjellige land i Europa har elever fra Ukraina i klasserommene sine og oppgir at de ønsker å bistå de ukrainske elevene både faglig og sosialt, tilføyer forskerne, som begge er ansatt ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) ved Universitetet i Oslo,

Forskere i et rom med lerret. Illustrasjonsfoto.
Nettkurset ble gjennomført i forbindelse med VALIANT-prosjektet som skal gi løsninger på hvordan virtuell utveksling kan løse samfunnsutfordringer. Foto: Greta Björk Gudmundsdottir.

Lærerne delte gode løsninger

På kurset deltok lærere fra ulike land i Europa som ønsket nye ukrainske elever velkommen inn i klasserommene sine.

Lærerne møtte også erfarne forskere fra Ukraina og andre europeiske land som delte sin kunnskap om behovene til disse elevene.

─ Mangel på et felles språk kan være en utfordring i undervisningen, men i kurset så vi mange gode løsninger lærerne delte, sier Sundqvist.

Lærerne gav uttrykk for et stort engasjement, og de viste kreativitet når det kom til ulike måter å hjelpe de ukrainske elevene på.

Mangel på et felles språk ble diskutert, men det ble også andre utfordringer.

─ Enkelte elever kan være svært traumatiserte eller ha spesielle læringsbehov, men lærerne ønsker at de blir godt mottatt og at de blir en naturlig del av klassemiljøet, sier Gudmundsdottir.

Kurset utgjorde en forskjell for lærerne som deltok

Forskerne opplevde at deltakerne på kurset var svært positive, og de uttrykte et stort behov for en arena hvor de kunne få faglige og konkrete innspill fra foreleserne i kurset.

Zoom-ruter med ulike personer. Foto.
Undervisningen og erfaringsutvekslingen foregikk via Zoom. Foto: Greta Björk Gudmundsdottir.

Kurset fungerte også som en arena for å utveksle egne erfaringer.

─ Det var første gang jeg var involvert i å holde virtuell utveksling og det var utrolig givende. Det føltes virkelig som at kurset vårt gjorde en forskjell for disse lærerne som deltok, forteller Sundqvist.

Gudmundsdottir supplerer:

─ For meg som lærerutdanner var kurset svært berikende og en verdifull utveksling som bidro også inn mot temaer vi underviser i lærerutdanningen på UiO som mangfold og differensiering i klasserommet.

– Lærerne gav uttrykk for et stort engasjement, og de viste kreativitet når det kom til ulike måter å hjelpe de ukrainske elevene på

Veien videre for å følge opp lærere med ukrainske elever

Forskerne la til en myldreøkt på slutten av kurset for å bidra til at de deltakende lærerne fant måter å holde kontakten og fortsatt støtte hverandre etter endt kurs.

De samlet også sammen alle ressursene de hadde brukt i en e-katalog (pdf).

Kontakt

Emneord: Ukraina, Webinar, Lærerutdanning Av Birgitte Grydeland Pollen, Magnus Heie
Publisert 26. jan. 2023 18:52 - Sist endret 30. jan. 2023 14:36