Autentiske praksisvideoer gir mer læring for lærerstudenter

– DIVA-prosjektet skaper sammenheng på tvers av lærerutdanningen, sier prosjektleder.

Studenter foran laptop og sittende rundt et bord med skjerm på veggen. Illustrasjonsfoto.

Studetnene er enige i fordelene ved å kunne se sin egen undervisning og lære av det. Fra venstre: Alessandro Toscano, Jia Tong og John Grønn (alle foto: Hedwig Thiery Aresvik).

Undervisningssekvensene blir filmet ved bruk av studentenes egne mobiltelefoner eller nettbrett. Det sier førsteamanuensis Katrine Nesje. Hun er en av prosjektlederne i Digital integrering av videovurdering på ulike arenaer (DIVA) og førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS).

Appen Visual Vocal Application (VIVA) sikrer at opptakene gjøres i henhold til personvernreglene (GDPR) og benyttes når opptakene gjøres i klasserommet.

─ Praksisvideoene endret min lærerkarriere

DIVA-prosjektet har utviklet flere design for formativ vurdering med bruk av lærerstudenters autentiske praksisvideoer.

Et av designene (DIVA6) er basert på hverandrevurdering. Her møtes en gruppe studenter og en lærerutdanner i et digitalt seminar. I forkant av seminaret gjør studentene videoopptak av egen undervisning i praksisperioden.

Basert på en guide med et spesifikt fokus, for eksempel klasseledelse, velger lærerstudentene en undervisningssekvens som de gjør opptak av.

I seminaret, som starter med at en lærerutdanner holder en introduksjon, jobber studentene i «break out»-rom, gir hverandre tilbakemeldinger basert på praksisvideoene, og diskuterer erfaringer fra praksis i lys av teoriene de får kjennskap til gjennom utdanningen.

─ Det var utmerket å kunne se på meg selv og få sjanse til å forbedre sider av min læring som jeg aldri hadde klart å finne uten praksisvideoene. I tillegg fikk vi veldig produktive, emosjonelle og faglige tilbakemeldinger.

Det sier andreårsstudent på praktisk pedagogisk utdanning (PPU), Alessandro Toscano.

─ Min lærerkarriere endret seg der og da! utbryter han.

Gir et utgangspunkt for veiledingssamtaler

For å støtte samtalene og hjelpe lærerstudentene til å legge merke til relevante aspekter i sine medstudenters (og egne) videoer, er det utviklet en guide som studentene benytter.

Studenter rundt et bord med laptop. Ilustrasjonsfoto.
Studentene får mulighet til å se egen undervisning og bruke dette som et utgangspunkt for videre samtale.

─ Jeg tror bruk av praksisvideoer kan supplere vår profesjonsutvikling i stor grad, ettersom det åpner for flere innblikk i egne styrker og svakheter i læreryrket. Både fra medstudenter og veiledere og fra en selv, sier John Grønn, andreårsstudent på PPU.

Grønn får støtte av medstudent Jia Tong som fremhever at DIVA er viktig for profesjonsutviklingen:

─ Praksisvideoer er et godt utgangspunkt for å reflektere over ulike undervisningsstrategier, sier hun.

– Gjør veiledningen mer konkret

I et av de andre designene (DIVA7) er studentenes praksisvideoer startpunktet for veiledningssamtaler med praksisveiledere og fagdidaktikere. Her tas det også utgangspunkt i studentenes egne praksisvideoer som utgangspunkt for formative vurderingssamtaler mellom lærerstudenter og lærerutdannere.

─ Dette gir dem en unik mulighet til å konkretisere integrasjonen mellom pedagogikk, fagdidaktikk og praksis som vårt studieprogram sikter mot.

Det sier Debora Carrai, prosjektleder for DIVA7-prosjektet og førsteamanuensis ved ILS.

– I tillegg bidrar denne prosessen til å utvikle økt bevissthet over egen lærerprofesjonalitet, fortsetter hun.

─ Praksisvideoer er et godt utgangspunkt for å reflektere over ulike undervisningsstrategier.

Jobber med å skape sammenheng i lærerutdanningen

Formålet med DIVA er for det første å skape en arena for å koble sammen de tre kunnskapsdomenene lærerutdanningen består av: fagdidaktikk, pedagogikk og praksis, sier Nesje.

– For det andre vektlegger DIVA-prosjektet studentaktiv læring. Studentene henter inn informasjon om egen praksis gjennom opptak av egen undervisning, og der de aktivt reflekterer over egen praksis sammen med medstudenter og lærerutdannere i lys av fagbegreper de er kjent med gjennom den campusbaserte delen av utdanningen, forteller Nesje.

– På denne måten jobber vi med å skape en sammenheng på tvers av lærerutdanningsprogrammet, fremhever hun.

– I tillegg til at vi har gjennomført DIVA 6 på ILS de siste fem semestrene, deltok også lærerstudenter og ansatte ved Universitetet i Sørøst-Norge i prosjektet høsten 2022, avslutter Nesje.

Prosjektleder og førsteamanuensis Katrine Nesje

Utforsk mer