Ny bok belyser sammenhengen mellom hva læreren underviser, og hva elevene lærer

Med «Introduksjon til fagdidaktikk» får lærerstudenter for første gang tilgang på en pensumbok som samler introduksjon til didaktikk i alle de store skolefagene.

Redaktører Hege Roaldset og Janne T. Scheie med boken

Redaktører Hege Roaldset og Janne T. Scheie (foto: Gry Luke Muggerud).

Torsdag 12. oktober ble boken Introduksjon til fagdidaktikk offisielt lansert ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning. I bokas introduksjon til fagdidaktikkbegrepet defineres didaktikk som undervisningskunst. Selve ordet er en sammensetning av de greske ordene didaskein (å vise, demonstrere) og techne (kunst, produktiv kunnen).

På lanseringen fikk redaktører og universitetslektorer Hege Roaldset og Janne T. Scheie selskap av instituttleder Dijana Tiplic-Lunde og medforfattere Jonas Bakken og Ole Andreas Kvamme, hvor de to sistnevnte gav korte presentasjoner av kapitlene de har skrevet.

Boka adresserer de tre sentrale fagdidaktiske spørsmålene: Hvorfor, hva og hvordan. Det første spørsmålet handler om hvorfor noe skal undervises og læres, det andre hva som skal undervises og læres, mens sistnevnte handler om hvilken undervisningsmetode som fører til at eleven tilegner seg lærestoffet.

Både fagspesifikk og overordnet om fagdidaktikkCover Introduksjon til fagdidaktikk

De tre spørsmålene tas opp i alle de åtte fagkapitlene, hvor norsk, fremmedspråk, samfunnsfag, historie, matematikk, naturfag, engelsk og religion og etikk introduseres. Boka inneholder også tre overordnede kapitler hvor et av de gir leseren en introduksjon til fagdidaktikkbegrepet, et annet tar for seg læreplaner som styringsdokumenter og det siste tar opp tverrfaglighet i undervisningen.

Skal gi studenter og lærere faglig påfyll

I sitt innlegg poengterte instituttleder Dijana Tiplic-Lunde hva som er spesielt med denne utgivelsen:

– Boken er skrevet til lærerstudenter på en måte som gjør at de kan ta med seg læringen inn i sin hverdag med sine utfordringer og caser. Den belyser sammenhengen mellom hva læreren underviser og elevene lærer.

Den tar opp lærerstudentens egen refleksjon kyttet til situasjoner hvor teori møter praksis. Det er ikke nok bare å vite hva vi bør gjøre men også å forstå hvordan og hvorfor vi skal gjøre ting. Det er sånn vi lærer. Og denne boken har vi mye å lære av i mange år fremover.

Redaktør Janne T. Scheie mener boka er nyttig for studentene fordi den er en inngangsdør til didaktisk tenkning i skolefag.

– Der studentene før måtte forholde seg til forskjellige tekster har de nå fått alt samlet mellom to permer, sier hun.

«Introduksjon til fagdidaktikk» er nå tilgjengelig hos Akademika og ved Universitetsbiblioteket.

Emneord: Didaktikk Av Gry Luke Muggerud
Publisert 30. okt. 2023 14:41 - Sist endret 30. okt. 2023 14:45