Hva er det som gjør at noen elever med begrensede utdanningsressurser lykkes?

Utdanning er nøkkelen til en lysende fremtid, men for mange elever er veien til suksess alt annet enn enkel. Nå skal forsker Nani Teig og kollegaer studere suksessfaktorene.

Nani Teig. Foto.

Førsteamanuensis Nani Teig og kollegar ved Universitetet i Oslo og en rekke andre institusjoner skal undersøke høytpresterende elever i matematikk og naturfag. Selv er hun en av dem som har lyktes tross utfordringer.

– Funnene fra prosjektet vil kunne bidra til å gjøre matematikk- og naturfagsundervisning mer rettferdig og inkluderende for alle studenter, sier Nani Teig.

Hun skal lede Academic resilience in mathematics and science (ARISE)-prosjektet som nå har fått finansiering. Fokus er på elever i matematikk og naturfag.

Nani Teig er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS). Blant kollegaene fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet som deltar er professor Ronny Scherer, forskerne Trude Nilsen og Hege Kaarstein. I tillegg deltar forskere fra blant annet OsloMet, NTNU og et utvalg internasjonale utdanningsinstitusjoner.

Skal studere faglig sterke elever

Teig fremhever at det er viktig for utdanningsfeltet generelt og lærerutdannere og politikere spesielt, å vite mer om hva vi kan lære av disse faglige sterke elevene.

Norge er regnet som et egalitært land, men også her øker den sosiale ulikheten. Utdanning blir gjerne fremhevet som en viktig investering for å utjevne sosiale forskjeller.

Både pandemien og energikrisen i verden har vist at det i utdanningssystemet er store forskjeller mellom elever fra ulike sosiale bakgrunner. Elever som kommer fra lavinntektsfamilier har større risiko for å få dårligere resultater og for å avslutte skolegangen.

Første i sin familie til å ta høyere utdanning

Hva betyr dette prosjektet for deg som forsker?

– Som forsker har dette en svært personlig betydning for meg. Jeg var selv en av de underprivilegerte elevene. Min mor hadde aldri en eneste skoledag i sitt liv, og jeg var den første i familien min som hadde mulighet til å gå på universitetet, sier Teig.

– Å ha selv opplevd de utfordringene og hindringene som så mange elever står overfor, driver meg til å dedikere min karriere til å utjevne ulikheter i utdanning.

I prosjektet skal forskerne studere det som kalles akademisk resiliens eller tilpasningsdyktighet. Det innebærer en kombinasjon av personlige egenskaper, strategier og eksterne ressurser som støtter elevers evne til å blomstre, til tross for akademiske vanskeligheter.

– Å ha selv opplevd de utfordringene og hindringene som så mange elever står overfor, driver meg til å dedikere min karriere til å utjevne ulikhet i utdanning.

Teig og kollegaene er spesielt interessert i å finne ut av hva som gjør at disse matematikk- og naturfagelevene i femte og sjetteklasse tilpasser seg det akademiske systemet på en bedre måte enn studenter med samme bakgrunn.

Forskerne skal blant annet bruke data fra storskalaundersøkelsen Trends in Mathematics and Science (TIMSS) og følge elevene over tid.

– Et usedvanlig godt forskningssamarbeid

−Instituttet er veldig stolt av å få tildelt dette viktig prosjektet. Tildelingen er et resultat av et usedvanlig godt forskningssamarbeid.

Det sier instituttleder ved ILS, Dijana Tiplic.

Hun legger til:

– Prosjektet er en sjanse til å skape en mer rettferdig og inkluderende fremtid innen utdanning.

ARISE-prosjektet er tildelt prosjektmidler fra Forskningsrådet. Prosjektet avsluttes i 2027.

Førsteamanuensis Nani Teig

Emneord: ulikhet, Naturfag, Matematikk Av Magnus Heie