Med stemmen som viktigste verktøy

Så mye som 57% av lærere vil oppleve utfordringer med stemmen i løpet av karrieren. Et nytt samarbeid mellom masterstudiet i logopedi og Lektorprogrammet vil gjøre kommende lektorer mer bevisste på eget stemmebruk.

Studenter blåser inn i fonasjonsrør. Foto.

Studentene gjør øvelsen "fonasjon i rør" (foto: Hanna Marie Haug).

Veiledning av lektorstudenter i praksis

I seminarrommet på Georg Sverdrups hus har spente lektorstudenter nettopp introdusert seg for logopedstudentene og for Jorid Løvbakk fra Statped (Statlig pedagogisk tjeneste), som leder seminaret i dag.

Om bare noen dager skal logopedstudentene selv i ilden og stå for veiledning av lektorstudentene før de gradvis vil ta over mer av seminarledelsen. I høst er nemlig stemmebrukseminarene del av logopedstudentenes første praksisperiode i masterutdanningen i logopedi.

Samarbeidet er dermed en vinn-vinn-situasjon for begge parter: Institutt for spesialpedagogikk (ISP) blir selvforsynte med praksisplasser til logopedstudentene, og lektorstudentene ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) får etterlengtet bevisstgjøring på eget stemmebruk.

Og ikke minst praktiske øvelser å ta med seg og teste ut i egen praksis.

(Videoproduksjon: Stefan Strømnes/UiO).

I løpet av seminaret får studentene blant annet teste stemmeøvelsen fonasjon (uttalelse eller dannelse av lyd i strupehodet) i rør, som består i å plassere et rør ned i en flaske med litt varmt vann for deretter å blåse jevnt i røret mens man lager lyd. Vannet skal boble og kinnene vibrere for å få en god, oppvarmende effekt på stemmen.

– Samarbeidet er en vinn-vinn-situasjon for begge parter.

Stemmeproblemer utbredt i foniske yrker

Har du noen gang tenkt på at du snapper etter pusten rett før du hever stemmen for å snakke til en forsamling? Kjenner du at stress fra jobb og privatliv setter seg i magen og gir deg «korsettpust», med andre ord at du slutter å trekke pusten dypt ned i magen?

Løvbakk forklarer at for mange i foniske yrker (yrker hvor stemmen er et av dine viktigste arbeidsverktøy) starter ofte problemene her, og de første symptomene er smerter og spenninger i halsmuskulaturen.

Hun er tydelig på at når disse symptomene allerede har oppstått er det viktig å oppsøke profesjonell hjelp hos øre-nese-hals-lege.

 

Bevisstgjøring av stemmebruk

Tilbake i seminarrommet har lektorstudentene nå varmet opp stemmen og gjør seg klare til å framføre en tekst for hverandre under veiledning av logoped og logopedstudenter.

Lektorstudent smiler og ser på logoped
Lektorstudent Jasmit Kaur får tilbakemeldinger fra logoped og medstudenter. Foto: Stefan Vincent Strømsnes.

For lektorstudent Jasmit Kaur ble seminaret en oppvekker: ­­

­­­– Fram til nå hadde jeg overhodet ikke tenkt over at jeg skulle inn i et fonisk yrke. Jeg tenkte heller ikke over det når vi hadde mikroundervisning tidligere i høst.

– Når jeg skulle prøve meg på undervisning for første gang var jeg kun fokusert på selve gjennomføringen av opplegget jeg hadde planlagt, og tenkte overhodet ikke på stemmebruken min, sier hun.

Og fortsetter:

– Gjennom forelesning om stemmebruk og nå seminar har jeg blitt bevisst på at stemmen er et viktig verktøy som kan bli ødelagt. Det er viktig for meg fordi jeg har en stemme som jeg kan merke blir sliten når jeg snakker mye. Jeg kommer derfor til å ta med meg flere av øvelsene vi gjorde i dag når jeg skal undervise framover.

– Det var særlig fint å gjøre fonasjon i rør, jeg kjente at stemmen ble varm og lettere å bruke. Et annet tips jeg fikk god nytte av var det å holde stemmen i «første etasje», med andre ord ikke gå for mye opp og ned i stemmeleie, dette kan slite mye på stemmen, forteller Kaur.

– Jeg har blitt bevisst på at stemmen er et viktig verktøy som kan bli ødelagt.

Ny erfaring for lektorstudentene

Mot slutten av dagens seminar sitter studenter og logoped i ring for å dele tanker og erfaringer fra seminaret. Lektorstudent Hedwig Thiery Aresvik innrømmer at hun hadde vært litt nervøs i forkant, og ikke var helt sikker på hva hun gikk til:

– Dette er helt nytt for oss lektorstudenter, vi visste ikke hva vi gikk til. Det var fint å bli tatt så godt imot av Jorid og logopedstudentene, og å komme inn i et trygt rom for uttesting av stemmen, sier hun.

 

Et gryende samarbeid mellom to institutter

Ved ILS kan faglig leder på Lektorprogrammet, Jonas Bakken, fortelle at samarbeidet kom i stand under en samtale han hadde med førsteamanuensis Melanie Kirmess, nå prodekan for studier ved Utdanningsvitenskapelig fakultet.

– Kirmess spurte om hvilke muligheter det kunne finnes for samarbeid mellom logopediutdanningen og Lektorprogrammet, og sammen kom vi fram til en ide om at masterstudentene i logopedi kunne ha stemmebruksundervisning med PROF1015-studentene som en del av sin praksis.

– Vi koblet logopedimiljøet med Janne T. Scheie, som er emneansvarlig for emnet PROF1015, som sammen tok ideen videre, forteller han.

 

Stemmebruk – et viktig fagområde for logopedstudentene

Marit Bredesen er praksisansvarlig for logopedstudentene ved Institutt for spesialpedagogikk, og begeistret for at instituttet har fått til denne selvforsyningen av praksisplasser. Hun forklarer at stemmevansker er et av hoved-fagområdene innenfor logopedi, men at det er få praksissteder som spesialiserer seg på stemme.

 – Tidligere har kun et mindre antall (om noen) av logopedstudentene fått gjennomført stemme-fokusert praksis. Ett av de spesialiserte stemme-praksisstedene vi har benyttet oss av tidligere er Statped, men etter omorganiseringen av Statped har det ikke lenger vært aktuelt å benytte dem som praksissted, sier Bredesen.

Med denne nyopprettede stemmebrukpraksisen har ISP mulighet til å tilby spesialisert stemme-praksis, med svært kvalifiserte veiledere, til et utvalg av studentene.

Bredesen fremhever at logopedstudentene får tid til å virkelig fordype seg i stemme, og dermed til å bli trygge på selvstendig gjennomføring.

– Selv om det kanskje kan oppleves som repetitivt for noen, tror jeg at kombinasjonen av tilstrekkelig med tid, gjentagelsene, det rene stemmefokuset og at veilederne er spesialister på stemme gir studentene et svært godt erfaringsgrunnlag som det kan være vanskelig å få i «ordinær» ekstern praksis, fremhever hun.

– Nå har vi mulighet til å tilby spesialisert stemme-praksis, med svært kvalifiserte veiledere, til et utvalg av studentene.

Studenter utfører øvelse med kork. Foto.
Logopedstudent Johanne Brauten og lektorstudent Hedwig Thiery Aresvik gjør øvelse med kork for bedre diksjon. Foto: Stefan Vincent Strømnes/UiO.

God kjemi mellom studentene

Etter at andre uke av seminarene er i gang kan logoped i Statped, Henriette Brørby, fortelle at de opplever at nå som logopedstudentene leder deler av seminarene er det en ekstra god kjemi mellom logopedstudentene og lektorstudentene.

Flere av lektorstudentene velger nå å være igjen til en «åpen time» i etterkant av seminarene.

– Åpen time gir rom for studentene til å gå enda mer i dybden på eget stemmebruk ved hjelp av en-til-en-veiledning av en logoped eller en logopedstudent, sier Brørby.

Etter tilbakemeldinger fra begge studentgrupper å dømme har stemmebruktreningen vært både faglig og sosialt givende for begge parter. Høstens pilotprosjekt kan dermed bli en spire til et langt og godt samarbeid mellom de kommende lektorene og logopedene.

Fakta

  • Det er ILS, ISP og Statped som samarbeider om stemmebrukseminarene
  • ILS: Studenter på emnet PROF1015 (Profesjonsidentitet, læring og undervisning) er i sitt tredje semester
  • ISP: Logopedstudentene er første år på masterprogrammet
  • Statped: Statlig tjeneste som tilbyr spesialpedagogiske tjenester. Stemmeteamet hos Statped har ledet seminarene, og består av logopedene Jorid Løvbakk, Henriette Brørby og Britt Bøyesen.
  • Mikroundervisning: Studentene gjennomfører en undervisningssekvens mens de blir filmet.
  • Filmen blir deretter avspilt og studentene mottar tilbakemeldinger fra en faglærer og medstudenter.

Les mer

Kontakt

  • Førstelektor Åse Sjøstrand - Institutt for spesialpedagogikk
  • Universitetslektor Janne T. Scheie - Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Emneord: Stemmebruk, Logopedi, Lektorprogrammet Av Gry Luke Muggerud
Publisert 15. nov. 2023 12:00 - Sist endret 16. nov. 2023 14:06