Tre nye meritterte utdannere ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning

Vi gratulerer professor Greta B. Gudmundsdottir, førsteamanuensisene Nora E.H Mathé og Elin Sæther med utnevnelsen.

Kollasj av de meritterte utdannerene. Foto.

ILS er solid representert med meritterte utdannere, nå med tre nye medlemmer. Fra venstre: Greta B. Gudmundsdottir, Nora E.H Mathé og Elin Sæther (foto: Shane Colvin/UiO).

Meritteringsordningen er en satsing for å fremme utdanningskvaliteten ved UiO. Nå er tre nye navn fra ILS del av den eksklusive gruppen utdannere.

– Jeg gleder meg til å bli en del av pedagogisk akademi som er et fellesskap av kollegaer som brenner for utdanningskvalitet og utprøving av nye måter å jobbe med studentene, sier Greta B. Gudmundsdottir.

– Som merittert utdanner ønsker jeg å bidra til etablering av et internasjonalt nettverk av meritterte utdannere, fordi jeg tenker vi har mye å lære av hverandre som også kan brukes i utdanningene våre, sier professoren.

– Jeg gleder meg til å bli en del av et fellesskap av kollegaer som brenner for utdanningskvalitet.

– Viktig anerkjennelse

– Som lærerutdanner og klasseromsforsker er utdanningskvalitet og den opplevelsen studentene har av undervisning og veiledning utrolig viktig for meg. Derfor synes jeg det er flott at didaktisk og pedagogisk utviklingsarbeid anerkjennes på denne måten.

Det sier Nora E.H Mathé.

Mathés kollega Elin Sæther ser frem til å jobbe sammen med kollegaer.

– Jeg ser fram til å samarbeide med andre engasjerte undervisere! Jeg tror dette samarbeidet blir spesielt viktig i årene framover, fordi måten vi driver høyere utdanning på også må utvikle seg i møte med krisene verden står overfor. Både med tanke på klima, miljø og global ulikhet, sier Sæther.

– Jeg ser fram til å samarbeide med andre engasjerte undervisere!

– Det er en glede å se at vi har så mange dyktige og dedikerte meritterte utdannere ved UiO, sier viserektor for utdanning, Bjørn Stensaker i UiOs aktueltsak om utnevnelsen.

ILS satser på utdanningskvalitet

– Utdanningskvaliteten er en av viktige satsingsområder ved instituttet. Utnevnelsen av tre nye meritterte undervisere var en gledelig nyhet. Vi er stolte av at vi har engasjerte undervisere som setter studenter i fokus. De jobber svært godt, både faglig og kreativt, med pedagogisk utviklingsarbeid, sier instituttleder ved ILS, Dijana Tiplic.

ILS har nå totalt syv medlemmer i Pedagogisk akademi.

Fra før er professor Lisbeth M. Brevik (også leder), førsteamanuensis Kristin B. Vasbø, professorene Marte Blikstad-Balas og Jonas Bakken del av Pedagogisk akademi.

– Jeg ønsker de nye medlemmene velkommen og ser frem til å samarbeide med dem, uttalte professor Lisbeth M. Brevik i UiOs nyhetssak i forbindelse med utnevnelsen.

Publisert 5. des. 2023 08:33 - Sist endret 11. des. 2023 11:48