Tverrfaglighet på agendaen i PPU

Lærere i skolen må legge til rette for læring innenfor de tverrfaglige temaene på læreplanen. Men hvordan forstå og gjennomføre tverrfaglig undervisning? Det var tema for nytt seminar.

Vindmøller på Fosen i Trøndelag. Illustrasjonsfoto.

Vindmøller på Fosen-halvøya i Trøndelag. Kontroversen rundt vindparken var tema for tverrfaglig seminar på PPU-programmet (foto: Ole Martin Wold/CC BY-NC-ND 2.0).

De tverrfaglige temaene i læreplanens overordnede del er folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling.

Med utgangspunkt i den omstridte vindkraftutbyggingen på Fosen i Trøndelag jobbet  et helt kull med studenter på Praktisk pedagogisk utdanning (PPU) med å planlegge et tverrfaglig undervisningsopplegg for elever på 10. trinn.

Viktig å ta utgangspunkt i temaer som elevene interesserer seg for

─ Vi gikk ut fra når vi planla seminaret at det ville være enklere for lærerstudentene å jobbe med medstudenter fra helt andre fag når de har et aktuelt tema å ta utgangspunkt i.

Det sier Katrine Nesje, førsteamanuensis ved ILS og underviser på PPU.

I verkstedet utviklet studentene tverrfaglige undervisningsopplegg der elevene skulle arbeide med temaer som er relevante og betydningsfulle for dem.

Samtidig var det viktig at det tverrfaglige arbeidet hadde en tydelig forankring i faglig innhold- og metoder.

Student skriver på plakat på veggen. Overskriften er "Rollespill". Foto.
Resultatet av verkstedet var et opplegg med rollespill for elevene. Her legger Elisabeth Eriksen siste hånd på verket (foto: Magnus Heie/UiO).

En grunnleggende tverrfaglig sak

Lærerstudentene jobbet med ulike aktiviteter knyttet til planlegging av undervisningsopplegget, både gjennom fagdidaktisk arbeid, tverrfaglig gruppearbeid og plakatpresentasjoner.

─ Fosen-saken aktualiserer en rekke aspekter ved læreplanens tverrfaglige temaer knyttet til blant annet energiutfordringer, demokratisk deltakelse, kultur, identitet og utenforskap, i tillegg til en oppmerksomhet om samiske perspektiver, sier Katrine Nesje.

Og at Fosen-saken berører mange aktuelle temaer i ulike fag er helt åpenbart, ifølge både undervisere og studenter.

─ Fosen-saken aktualiserer en rekke aspekter ved læreplanens tverrfaglige temaer.

Rollespill og diskusjoner

I et av seminarrommene er en gruppe studenter i full gang med å planlegge et opplegg der elevene skal spille rollespill om Fosen-saken.

Formålet er å få testet ulike for- og motargumenter om saken. I opplegget skal lærerstudentene drille 10.klasse-elevene om Fosen-saken i ulike fag, før de skal samles til diskusjon.

Nesten som i FN, altså.

Gruppearbeid. Illustrasjonsfoto.
Heidi Blom Berg, Elisabeth Eriksen og Maria Stølen jobber med undervisningsopplegget (foto: Magnus Heie/UiO). 

─ Det har vært spennende å møte studenter som har andre fag enn meg selv, og muligheten for å koble temaer fra ulike fag opp mot temaer på læreplanen.

– Det tverrfaglige tema bærekraftig utvikling er sentralt i flere fag på skolen. Bærekraftig utvikling nevnes også i et eget kompetansemål for samfunnsfag etter 10. trinn. Det samme gjør urettferdigheter samene har blitt utsatt for, som jo også går til kjernen av striden rundt Fosen-utbyggingen.

Det sier PPU-student Sigurd Outzen. Han har sammen med medstudentene Heidi Blom Berg, Elisabeth Eriksen og Maria Stølen laget opplegget.

De er kommende lærere innen henholdsvis samfunnsfag, engelsk, naturfag og historie.

Heidi Blom Berg supplerer.

─ Interessant nok har vi som kommer fra helt forskjellige fag og med forskjellige perspektiver kommet frem til et veldig likt forslag til hvordan et undervisningsopplegg om Fosen-saken kan se ut.

– Vi kommer fra helt forskjellige fag men har likevel kommet frem til et veldig likt forslag til undervisningsopplegg.

─ Det vi gjør skal være forankret i praksis

─ Egentlig er denne saken så stor og siden den griper inn i alle kjerneområdene i læreplanene kunne vi sett for oss at elevene kunne jobbe tre uker eller mer med tematikken.

Det sier PPU-student Elisabeth Eriksen og får bifallende nikk av de andre gruppedeltakerne.

 ─ I våre lærerutdanningsprogrammer sikter vi mot at svært mye av det vi gjør skal være forankret i praksis, poengterer Arne Hole, førsteamanuensis ved ILS og underviser i matematikk på PPU.

─ For oss har det vært viktig gi lærerstudentene mulighet til å jobbe med konkrete tverrfaglige undervisningsopplegg, siden tverrfaglighet er viet stor plass i læreplanen og i skolens praksis, fortsetter han.

─ Tverrfaglighet vil være et sentralt tema i ILS sine utdanningsprogrammer fremover, avslutter Nesje.

Vil du ta Praktisk pedagogisk utdanning (PPU)?

•    Les mer om studier på våre nettsider.

Les mer

Emneord: tverrfaglighet, PPU Av Magnus Heie, Katrine Nesje & Arne Hole
Publisert 30. mai 2023 12:58 - Sist endret 2. juni 2023 09:21