Lektorstudenter får unik praksis i historiske omgivelser

ILS har utarbeidet en utvekslingsavtale for praksis med Pierce College i Athen. Fem heldige studenter er utvalgt som de første til å få reise.

− Praksisstudentene får en unik mulighet til å oppleve, og senere sammenligne, to muligens forskjellige undervisningstradisjoner, forteller rådgiver Nicolai Mowinckel-Trysnes ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS).

Nøye utvalgt

De fem studentene som skal reise, er lektorstudenter i sitt syvende semester. De ble plukket ut fra søknader og individuelle intervjuer med case. Studentene har fagene matematikk, naturfag, engelsk og historie, fag som det undervises i både ved IB på Pierce og ved IB-linjen på Blindern videregående skole.

Studentene vil gjennomføre de tre første ukene av sin langpraksis i Athen, for så å returnere til Oslo og fullføre praksisperioden ved Blindern videregående skole.

− Dette er et spennende samarbeid, og vi håper det kan fortsette slik at flere lektorkull kan få liknende tilbud. De fem lektorstudentene som reiser nå i høst, får en sjelden mulighet til å oppleve og delta i skolehverdagen på en videregående skole i Athen.

Det sier Janne Thoralvsdatter Scheie, emneansvarlig og universitetslektor ved ILS, som har opprettet kontakten med Pierce College i Athen.

− Jeg er overbevist om at de vil ta med seg verdifulle og berikende erfaringer fra oppholdet, sier hun.

Godt forberedt på hva de møter

Før studentene starter praksis i Athen, har de møtt sine veiledere digitalt og hatt samtaler med dem om pensum og undervisning. Pierce college har sammen med ILS også hatt digitale samtaler med Blindern videregående for å klargjøre forventninger til veilederollen og hva vi vektlegger i praksisoppholdet for våre studenter.

Mens de er i Athen, vil studentene være tilknyttet det Norske instituttet i Athen som også fasiliterer en oppstartsforelesning i sine lokaler.

− Studentene får bo på det Svenske instituttet i sentrum av Athen mens de har praksis på Pierce College. De vil også ha tilgang til lesesal på Det nordiske biblioteket, sier Mowinckel-Trysnes.

Det er også muligheter for økonomisk støtte til denne typen utveksling. Erasmus gir nå støtte til studenter som reiser på kortere praksis og studieopphold i utlandet. Oppholdet må ha varighet mellom fem og 30 dager.

Praksisavtalen er del av emnet PROF4045, som alle lektorstudenter skal gjennomføre i løpet av utdanningen.

Janne Thoralvsdatter Scheie

Fakta

•    Pierce College er et amerikansk universitet med hovedsete utenfor Seattle, Washington.
•    Universitetet tilbyr utdanning gjennnom IB-ordningen (International Baccalaureate).
•    IB er et toårig universitetsforberedende opplæringstilbud i mer enn 100 land er del av.

Vil du bli den gode læreren?

•    Les mer om studier ved ILS
•    PROF4045: Tilrettelegging for elevers læring