TALIS 2024 gir lærere og skoleledere en stemme

TALIS står for Teaching and Learning International Survey og kalles ofte lærernes og rektorenes undersøkelse. Undersøkelsens hovedfokus er læreres og skolelederes arbeidsforhold på ungdomstrinnet.

To lærere som går i en gang. Illustrasjonsfoto: Colourbox.

Ved å delta i TALIS-undersøkelsen bidrar du med viktige innspill til kunnskapsgrunnlaget for norsk skole. Illustrasjonsfoto: Colourbox.

Gir mer kunnskap om undervisning og læringsmiljøet på skolene

Resultatene fra TALIS er med på å sikre at politikere og andre beslutningstagere får et bevisbasert beslutningsgrunnlag.

TALIS 2024 vil gi kunnskap om hvilke muligheter og behov norske lærere har for faglig og profesjonell utvikling, og om hvordan deres ledere fremmer deres utvikling.

Mark White. Foto.
Forsker Mark White leder TALIS-undersøkelsen (foto: UiO).

Bredt spekter av temaer som angår lærere og skoleledere

TALIS 2024 undersøkes en rekke temaer, blant annet lærernes og skoleledernes utdanningsbakgrunn og yrkeserfaring, syn på undervisning og tilfredshet i jobben.

Andre temaer er skoleledelse og skolemiljø.

– Ved å delta bidrar du med viktige innspill til kunnskapsgrunnlaget for norsk skole. Undersøkelsen gjør det mulig for forskerne å sammenligne med andre land, som igjen belyser forhold i norsk skole som ikke ville kommet frem i en nasjonal undersøkelse.

Det sier Mark White, prosjektleder for TALIS i Norge.

Se video om undersøkelsen (videoproduksjon: NIFU).

Nettbasert og anonymt spørreskjema

– Det er enkelt å delta i undersøkelsen. Du som deltager svarer anonymt på spørsmålene, og resultatene kan ikke tilbakeføres til skolen du jobber på, andre lærere eller skoleledere, sier White.

Spørreskjemaet er nettbasert og tar cirka 45-60 minutter å fylle ut.

TALIS 2024 gjennomføres i perioden februar til mai 2024 på vegne av Utdanningsdirektoratet. Resultatene fra undersøkelsen blir offentlig tilgjengelig i 2025.

Figur TALIS24
Figur som viser tidslinje for TALIS24-undersøkelsen (illustrasjon: TALIS/UiO).

Fakta

• Teaching and Learning International Survey (TALIS 2024) skal gi innsikt i viktige aspekter som kjennetegner lærernes og skolelederes arbeidsforhold i 54 deltakerland.
  • Undersøkelsen tar for seg en rekke forhold som vurderes som sentrale betingelser for undervisning og læring.
  • Undersøkelsen er i regi av OECD (Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling) og gjennomføres i samarbeid mellom NIFU, Universitetet i Oslo og Universitetet i Stavanger.
  • Det er fjerde gang Norge deltar i undersøkelsen.
  • Undersøkelsen tar også for seg barnehageansatte i undersøkelsen TALIS Starting Strong Survey (TALIS32).
  • Prosjektleder er forsker Mark White
  • Les mer om TALIS 2024 på nettsidene