PPU-master tok fyr: 168 søkere på tre uker

– Vi er veldig glade for den store søkningen.

Rita Hvistendahl. Foto

– Den store søkningen viser at mange fortsatt er interessert i å bli lærere når vi legger godt til rette for det, sier Rita Hvistendahl, dekan ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, som huser de nye studentene. Her blir hun intervjuet av NRK om det nye studiet. Foto: Shane Colvin / UiO

I mai fikk Universitetet i Oslo (UiO) dispensasjon fra Kunnskapsdepartementet til å tilby en ny, profesjonsrettet master med PPU fra høsten. Nå kjemper 168 om de 50 studieplassene.

– Nye, velkvalifiserte lærere snart klare for skolen

Det ble klart da Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) lukket søknadsskjemaet ved midnatt 10. juni, knappe tre uker etter at det nye studiet ble lansert.

Nær 170 ønsker å ta den nye, integrerte PPU-masteren. Som ventet er fagene samfunnsfagdidaktikk, engelsk og historie svært populære, men tett etterfulgt av naturfagdidaktikk og matematikk.

– Vi er veldig glade for den store søkningen! Det viser at mange fortsatt er interessert i å bli lærere når vi legger godt til rette for det, sier Rita Hvistendahl, dekan ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, som huser de nye studentene.

– Om to år vil minst 50 nyutdannede, velkvalifiserte lærere med mastergrad være klare for å undervise i skolen, og vi vet at det er stort behov for dem. Vi gleder oss til å ta vel imot alle de nye lærerstudentene som starter til høsten, sier Hvistendahl.

Første lærerutdanning i sitt slag

I de fem årene etter at lærerutdanning med Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) ble seksårig, har UiO utdannet 500 færre lektorer enn normalt. Universitetet er den første utdanningsinstitusjonen i Norge til å tilby en skolerettet toårig mastergrad med PPU.

– Masteren er med andre ord den aller første lærerutdanningen av sitt slag i Norge, så studentene kommer til noe helt nytt. Samtidig bygger studiet på etablerte og velprøvde komponenter, ikke minst PPU, som har en over 100 år lang historie ved UiO, forteller Jonas Bakken, leder av Lektorprogrammet og en av de som har designet den nye masteren.

Praktiske ferdigheter i fokus

PPU-masteren legger stor vekt på praktiske ferdigheter for læreryrket.

– Allerede andre studiedag skal de nye studentene få gjøre sine første forsøk på å undervise – innenfor trygge rammer, sier Bakken.

– Det er med stor glede og entusiasme at vi kan tilby dette nye, integrerte masterprogrammet med PPU. Ikke bare vil det gi studentene en grundig forståelse og kompetanse innenfor sitt spesialiserte fagområde, men også bidra til å berike vårt forskningsmiljø og styrke vårt institutts bidrag til samfunnet, sier Dijana Tiplic, instituttleder ved ILS.

Nå må studieavdelingen gå gjennom søkerne og se hvor mange av de 168 som er kvalifiserte.

De aktuelle kandidatene får svar i starten av juli.

De 168 søkerne fordeler seg slik utover de ulike studieløpene:
Samfunnsfagdidaktikk: 41
Engelsk: 23