En av fem nordmenn lytter daglig til podkast, både de som underholder og de som gir innsikt. Hvordan kan mediet brukes i undervisning?
Aktuelle saker - Side 3
I en ny bok drøfter forskere hva som er god naturfagundervisning i dag. ─ Naturfag er et sentralt fag og egnet for å utdanne selvstendige, kreative, kritisk tenkende og framtidsrettede elever, sier redaktørene.
─ Vi vet rett og slett ikke om det er hensiktsmessig å begynne med engelskopplæring så tidlig som i første klasse, sier forsker. Nå skal aktuelt prosjekt undersøke undervisningen og hva elevene lærer seg på egenhånd utenfor skolen.
Matematikk hjelper oss med å løse problemer og utvikle analytiske ferdigheter. Prosjektet MATHMot skal studere hvordan barns motivasjon for å lære faget utvikler seg.
Nora E.H Mathé er nyvalgt medlem til Akademiet for yngre forskere (Ayf). – En anerkjennelse av hva jeg som samfunnsfagdidaktiker kan bidra med til et tverrfaglig forskernettverk med unge forskere fra hele Norge, fremhever hun.
– Vi måtte faktisk seie nei til fleire, fortel koordinator Joachim Pacheco-Lie. Heile 150 ville bli fadder ved UV-fakultetet i år, dobbelt så mange som i 2019 og ein all time high.
Professor Kirsti Klette er utnevnt til æresdoktor ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Gøteborg.
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) lyser ut såkornmidler for å fremme samarbeid mellom universitetet og universitetsskolene.
Førsteamanuensis Nora E.H. Mathé har forsket på «Demokratikaken», en brettøvelse elever kan bruke til å lære om demokrati. Nå er artikkelen oversatt til polsk.
På konferansen Exploring Language Education (ELE) 2021 møtes forskere på tvers av språkfagene. Digitale løsninger og flerspråklighet er temaer som går igjen i programmet.
NORMA20-konferansen samler forskere, lærere og andre med interesse for matematikkutdanning i en nordisk kontekst
I en ny antologi går forskere i dybden på resultatene fra TALIS-studien, også kjent som lærernes og rektorenes undersøkelse.
Ph.d.-kandidater inviteres til å sende sine bidrag til QUINT PhD Summer Institute "Frameworks for Analysing Teaching Quality: Methods, Measures and Meaning-making".
Et nytt prosjekt ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) skal studere hvordan fagfornyelsen realiseres med planlegging og gjennomføring av undervisning i spesifikke fag.
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning er tildelt oppdrag om gjennomføring av videreutdanningene Juss for ledere og Ledelse av lærings- og læreplanarbeid.
Forskergruppa Large-scale Educational Assessment (LEA) utlyser tre stipend, hvert på 10 000 NOK, til studenter som ønsker å bruke data fra storskalaundersøkelser som TIMSS, PISA og TESO i sine fagdidaktiske masteroppgaver.
Hvordan kan overgangen fra å studere til å stå i klasserommet gjøres mindre krevende? – Mer kunnskap om hva som er god veiledning kan bidra til nye måter å jobbe på i praksis, forteller forsker.
─ Digitale prøver i småskolen gir lærerne den informasjon de trenger for å tilrettelegge undervisningen for de elevene som strever, forklarer førsteamanuensis og prosjektleder Guri Nortvedt.
Postdoktor Nani Teig er tildelt Bruce H. Choppin pris for beste doktorgradsavhandling. – Å bli belønnet med en slik pris er en enorm anerkjennelse av mitt arbeid som ung forsker, forteller Teig.
Prosjektet Digital integrering av videovurdering på ulike arenaer (DIVA) får som et av to prosjekter ved UiO penger til utvikling av studentaktive vurderingsformer.
– Det å besøke et av åstedene for terrorangrepene 22.juli 2011, har stor verdi både for masterstudenter og veiledere. Det gir en helt konkret kontekst til tema studentene jobber med, forteller Silje Førland Erdal.
I anledning Lærernes dag 5. oktober skriver Greta Gudmundsdottir og Ida Hatlevik om en lærerrolle i endring. «Spørsmålet er hvordan vi kan bidra til at fremtidens lærere blir godt nok rustet til den hybride skolehverdagen som vil prege arbeidshverdagen i lang tid framover», skriver de.
– Vi har kunnskap om hva som skaper klimaendringer og vi vet hva vi må gjøre for å løse en del av problemene. Likevel skjer det ikke nok, forteller Alfredo Jornet Gil. Hvordan kan skolen legge til rette for et mer bærekraftig samfunn?
Engasjerte deltagere fra over 30 land samles på Zoom for å diskutere etnogafi, språk og kommunikasjon på tvers av både fag- og landegrenser i EELC8-konferansen.