Førsteamanuensis Kristin Vasbø og førsteamanuensis Lisbeth M. Brevik ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning er blant de syv første som får utmerkelsen.
Aktuelle saker - Side 4
Vi ved Universitetet i Oslo gratulerer alle studenter som nå er ferdige med Lektorprogrammet. Gjennom flere år har dere utviklet dere som profesjonsutøvere og nå er dere klare. Skolene, og ikke minst elevene, er heldige som får dere.
Brevik får prisen for sin innsats med medforskning som vurderingsform.
En hilsen fra ledelsen til deg som er avgangsstudent ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.
En fersk spørreundersøkelse blant foreldre i grunnskolen viser stor forskjell i hvor mye kontakt de eldste og de yngste elevene hadde med læreren sin.
Digital eksamen er ikke noe nytt ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning – men det er nytt å flytte eksamen fra auditorium til Zoom med relativt kort varsel. Studentene sto med glans, og det samme gjorde teknisk støtte.
UiOs partnerskoler måtte tenke nytt da da skolene ble stengt, ikke bare for å sikre elevene god digital opplæring, men også hvordan de best kunne følge opp lærerstudentene som var klare til å bidra.
Et nytt prosjekt skal se nærmere på erfaringer fra undervisning i koronaens tid. – Det vil gi oss viktig informasjon når vi forbereder lærerstudentene til pedagogisk og faglig bruk av teknologi i undervisningen, sier forsker.
– Som emneansvarlig blir jeg overlykkelig av å tenke på at studentene hører på podden mens de går på butikken, sier Marte Blikstad-Balas. To podkast-serier er nå lansert ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) tenker nytt når lærerstudentene skal følges opp ute i praksis.
Ansatte fra ILS er blant kursholderne når årets Research Bazaar holdes. Blant temaene er GDPR, organisering av data i felt, transkripsjon, ulike kameraløsninger og mulighet for å prøve Facial expression analysis.
Resultatene fra PISA-undersøkelsen i 2018 er stabile sammenlignet med tidligere år, men for første gang er jentene bedre enn guttene i alle de tre fagområdene lesing, naturfag og matematikk.
− Både lærarar, elevar, skuleleiarar og forskarar treng å øve opp eit blikk for å oppdage og undersøke både eigne og andre sine privilegium, understrekar universitetslektor.
Et knippe forfattere legger utkastet til de nye læreplanene i norskfaget under lupen i ny antologi.
Forskergruppen COSER tok imot kunnskapstørste elever på Forskningstorget, og ble belønnet med prisen for beste stand.
Et bredt program på Skolelederdagen 2019 tegnet et tydelig bilde av utfordringer og muligheter ved at skolehverdagen preges av teknologi.
Nytt bokprosjekt med ambisiøse redaktører vil gjøre internasjonale storskala-undersøkelser fra ILSA tilgjengelig for et større publikum. Fra instituttet er Trude Nilsen med som hovedredaktør.
Samtidig oppgir de fleste lærerne at de har et godt arbeidsmiljø. Dette er noen av funnene i TALIS 2018, en internasjonal studie av læreres og skolelederes opplevelse av yrkeshverdagen og arbeidsbetingelsene i skolen. Undersøkelsen er i regi av OECD.
"English Didactics in Norway– 30 years of doctoral research" gir en samlet oversikt over doktorgradsforskningen innenfor engelsk fagdidaktikk i Norge. Antologien kan være til nytte for alle som underviser i eller forsker på engelsk i skolen.
Studentane sine oppgåver handlar blant anna om ekstremisme, rasisme, antisemittisme og udemokratiske haldningar i skulen.
Forskere får stipend for å skrive lærebok som skal gi svar på hvordan bruke forskning i matematikkdidaktikk i konkrete undervisningssituasjoner.
Hva innebærer det at skolen gjennomgår jevnlige reformer? Forskere i internasjonalt samarbeid skal gi oss svar.
Shilan Ahmadian fant i sin masteroppgave at guttene bruker engelsk faglig og generelt, mens jentene holdt seg til å snakke om faglige temaer. Oppgaven gjorde at hun ble invitert til Göteborgs universitet for å presentere funnene sine.
Førsteamanuensis Lisbeth M. Breviks forskning på leseferdigheter i engelsk er gjenstand for tema i ny artikkel på forskning.no. Dataspilling forbedrer engelskferdighetene og kan stimulere til å lese trykte bøker på engelsk.
Jorde tildeles professoratet for hennes ekspertise og samarbeidet med kollegaene i Brest, Bretagne.