Dag 1: torsdag 21.10
Tid: |
Aktivitet: |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|
0900-1000 | Morgenkaffe og registrering i foajeen (første etasje), Helga Engs hus | |||||
1000-1015 |
Konferanseåpning Hilsen fra Dijana Tiplic, instituttleder ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO Sted: Auditorium 3, Helga Engs hus |
|||||
1015-1115 |
Pluralistisk miljö- och hålbarhetsutbildning – återblick och framtida Kommentarer, spørsmål, diskusjon Sted: Auditorium 3, Helga Engs hus |
|||||
1115-1230 | Lunsj på Frederikke | |||||
1230-1415 | Parallelle papersesjoner:
Helskoleperspektiv Chair: Anna Mogren |
Parallelle papersesjoner: Chair: Annelie Ott |
Parallelle papersesjoner: Chair: Eva Nyberg |
|||
1415-1445 | Pause med kaffe/te og noe søtt i Helga Engs kafé (første etasje). | |||||
1445-1630 |
Parallelle papersesjoner 2: Chair: Astrid Sinnes |
Parallelle papersesjoner 2: Chair: Laura Isabelle Hultberg |
Parallelle papersesjoner 2: Chair: Ásgeir Tryggvason |
|||
1830 | Møte med arkitekt Einar Hagem, Lund Hagem Arkitekter, Deichmanske bibliotek (google maps), Anne-Cath Vestlys plass 1, Bjørvika |
|||||
1930 |
Konferansemiddag, Centropa, Deichmanske bibliotek, Bjørvika |
Dag 2: fredag 22.10
Tid: |
Aktivitet: |
|||||
---|---|---|---|---|---|---|
0845-0900 | Morgenkaffe/te | |||||
0900-1000 |
Det filosofiske «som-om»: Utdanning for bærekraftige liv? Kommentarer, spørsmål, diskusjon Sted: Auditorium 2, Helga Engs hus |
|||||
1015-1200 |
Parallelle papersesjoner 3: Chair: Nanna Jordt Jørgensen |
Parallelle papersesjoner 3: Chair: Jeppe Læssøe |
Parallelle papersesjoner 3: Chair: Johanna Lönngren |
|||
1200-1300 | Lunsj på Frederikke | |||||
1300-1445 |
Parallelle papersesjoner 4: Chair: Alfredo Jornet Gil |
Parallelle papersesjoner 4: Chair: Louise Sund |
Parallelle papersesjoner 4: Chair: Lili-Ann Wolff |
|||
1500-1600 |
Sluttsesjon: Forskeres posisjonering og bidrag i den offentlige samtalen Bærekraft og utdanning utgjør et forskningsfelt som er viktig for den offentlige samtalen om klima, miljø, global rettferdighet og kulturelt og økologisk mangfold. Det er også et område preget av politiske og normative føringer og kontroverser. Hvordan posisjoner vi som forskere oss i denne samtalen og hva kan vi bidra med? Innledende innspill ved Nanna Jordt Jørgensen, Frode Skarstein og Louise Sund. Sted: Auditorium 2, Helga Engs hus |
Bidrag i papersesjoner
Parallelle papersesjoner 1, torsdag kl 1230-1415
Helskoleperspektiv | Motsetninger, kritikk og natur | Komplekse problem, utforsking og læring |
---|---|---|
Chair: Anna Mogren Sted: Helga Engs hus, Bidrag: Konseptualisering av en «Vi falder hele tiden tilbage til det, vi kender» - om at udvikle skole for bæredygtig udvikling. Har elevene noe de skulle ha sagt? Elevmedvirkning i skolen som utgangspunkt for å utvikle handlingskompetanse for bærekraftig utvikling Undervisning för hållbar utveckling – Nedslag i en longitudinell implementeringsstudie |
Chair: Annelie Ott Bidrag: Pædagogik for bæredygtighed på gyngende grund Det normative grunnlaget for en kritisk stedspedagogikk Kritisk pedagogikk, bærekraftig utvikling og den økonomiske dimensjonen Motsättningar och motstånd- didaktiska konsekvenser för miljö- och hållbarhetsutbildning |
Chair: Eva Nyberg Bidrag: The habit of schooling and the habit of inquiry in ESE Empati men inte känslor: Ingenjörsstudenters konfliktfyllda emotionella positionering i diskussioner om komplexa hållbarhetsproblem Biodiversitetens læringspotentiale |
Parallelle papersesjoner 2, torsdag kl 1445-1630
Holdninger, kritisk tenking og wicked problems | Utdanning for globalt medborgerskap | Systemtenkning, drama, museum og digitale verktøy |
---|---|---|
Chair: Astrid Sinnes Bidrag: Pre-service teachers’ attitudes towards climate change and how to teach it Wicked problems i lærerutdanningene Attitudes´ role in students discussion about SSI related to climate change Kritisk tenking om bærekraft i helklassesamtalen |
Chair: Laura Isabelle Hultberg Bidrag: Decoloniality as praxis – Delinking global issues in northern Europe classrooms Missing links in implementation of SDG 4.7 - structural inequalities must be addressed: Case studies from Southern African and Nordic countries on ESD and GCED Sustainable Development in Norwegian and Tanzanian Education. A discourse analysis of a contested concept in diverse contexts Internasjonal praksis i det globale Sør. Fattigdomsturisme eller virkningsfull metode for utvikling av globalt medborgerskap blant lærerstudenter? |
Chair: Ásgeir Tryggvason Bidrag: Exploring conceptual ideas of systems in geography teaching about sustainability issues Utbildning för hållbar utveckling och digitala verktyg Att leka med tanken in i framtiden – drama som resurs för transgressivt lärande |
Parallelle papersesjoner 3, fredag kl 1015-1200
Meningsdanning, kultur og naturmøter | Skole i verden | Kultur og transformasjon |
---|---|---|
Chair: Nanna Jordt Jørgensen Bidrag: Bærekraft i skolens tekstkulturer: En studie av skriveoppgaver og elevtekster Climate Change Education in a Shade of Blue. Toward Utopianism Antropocen och utbildning – direkta naturmöten och demokratiska processer Meningsfulla hållbarhetsproblem i förskolan |
Chair: Jeppe Læssøe Bidrag: Language of possibility in future-orientated open schooling science education Samarbeid mellom eksterne aktører og lærere om undervisning for bærekraftig utvikling En helskoletilnærming til Norges læreplanutvikling: Læreres ideer, bekymringer og interesse for å integrere de tre tverrfaglige temaene i egen praksis Implementeringen av Ecoschools i en ojämlik värld: biopolitisk differentiering inom global utbildning för hållbar utveckling |
Chair: Johanna Lönngren Bidrag: Fenomenbaserat lärande på Sveaborg: Hållbarhet och världsarv Doing Agenda 2030: Transformative learning in professional school development perspectives. Transdisciplinärt kunskapsbyggande och medborgardialog i undervisning för hållbar stadsutveckling med fokus på grönstruktur – en studie av upplevd självtilltro |
Parallelle papersesjoner 4, fredag kl 1300-1445
Teknologi og kulturdimensjonen | Biopolitikk og samfunn | Mer-enn-menneskelig liv og temporalitet |
---|---|---|
Chair: Alfredo Jornet Gil Bidrag: Læreplanfornying - Forskning på undervisning av teknologi i et bærekraftsperspektiv Konstbaserade metoder i platsbaserad hållbarhetsundervisning på Sveaborg: Ett sätt att främja pedagogers helhetsskapande lärande Hva har science-fiction å gjøre med folkehelsen? En case-study av planetary health utdanning ved UiT Norges universitet i Arktis. |
Chair: Louise Sund Bidrag: Biopolitik, differentiering och ojämlikhet i ESD for 2030 Begrensninger med post-humanistisk utdanning i post-politiske tider Hegemonisk pluralisme: Bærekraft og andre ‘gode formål’ i samfunnsfaget Skoler, pædagogik og udvikling af naturbaserede løsninger i byer |
Chair: Lili-Ann Wolff Bidrag: Sustainability Museum Education Jag är en fluga”! Barns upplevelser av och identifikation med levande småkryp i förskoleverksamhet Att introducera kritisk djurpedagogik i högre utbildning |