Program

På denne siden finner du programmet for konferansen, samt oversikter over bidragene i de parallelle papersesjonene.

Dag 1: torsdag 21.10

Tid:

Aktivitet:

0900-1000 Morgenkaffe og registrering i foajeen (første etasje), Helga Engs hus
1000-1015      

Konferanseåpning
Elin Sæther, forskergruppen COSER

Hilsen fra Dijana Tiplic, instituttleder ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, UiO

Sted: Auditorium 3, Helga Engs hus
Åpent for alle interesserte digitalt via Zoom.

1015-1115

Pluralistisk miljö- och hålbarhetsutbildning – återblick och framtida
Professor Johan Öhman, Örebro universitet

Kommentarer, spørsmål, diskusjon

Sted: Auditorium 3, Helga Engs hus
Åpent for alle interesserte digitalt via Zoom.

1115-1230 Lunsj på Frederikke
1230-1415 Parallelle papersesjoner:

Helskoleperspektiv

Chair: Anna Mogren
Sted: Helga Engs hus,
rom 231 (andre etasje)

Se oversikt over bidrag.

Parallelle papersesjoner:
Motsetninger, kritikk og natur

Chair: Annelie Ott
Sted: Helga Engs hus,
rom 234 (andre etasje)

Se oversikt over bidrag.

Parallelle papersesjoner:
Komplekse problem, utforskning og læring

Chair: Eva Nyberg
Sted: Digitalt på Zoom
(passord sendt deltakere i egen e-post)

Se oversikt over bidrag.

1415-1445 Pause med kaffe/te og noe søtt i Helga Engs kafé (første etasje).
1445-1630

Parallelle papersesjoner 2:
Holdninger, kritisk tenkning og "wicked problems"

Chair: Astrid Sinnes
Sted: Helga Engs hus,
rom 231 (andre etasje)

Se oversikt over bidrag.

Parallelle papersesjoner 2:
Utdanning for globalt medborgerskap

Chair: Laura Isabelle Hultberg
Sted: Helga Engs hus,
rom 234 (andre etasje)

Se oversikt over bidrag.

Parallelle papersesjoner 2:
Systemtenkning, drama, museum og digitale verktøy

Chair: Ásgeir Tryggvason
Sted: Digitalt på Zoom
(passord sendt deltakere i egen e-post)

Se oversikt over bidrag.

1830 Møte med arkitekt Einar Hagem, Lund Hagem Arkitekter, 
Deichmanske bibliotek (google maps), Anne-Cath Vestlys plass 1, Bjørvika 
1930

Konferansemiddag, Centropa, Deichmanske bibliotek, Bjørvika

Dag 2: fredag 22.10

Tid:

Aktivitet:

0845-0900 Morgenkaffe/te
0900-1000   

Det filosofiske «som-om»: Utdanning for bærekraftige liv?
Professor Inga Bostad, Universitetet i Oslo

Kommentarer, spørsmål, diskusjon

Sted: Auditorium 2, Helga Engs hus
Åpent for alle interesserte digitalt via Zoom.

1015-1200

Parallelle papersesjoner 3:
Meningsdanning, kultur og naturmøter

Chair: Nanna Jordt Jørgensen
Sted: rom 231, Helga Engs hus

Se oversikt over bidrag.

Parallelle papersesjoner 3:
Skole i verden

Chair: Jeppe Læssøe
Sted: rom 234, Helga Engs hus

Se oversikt over bidrag.

Parallelle papersesjoner 3:
Kultur og transformasjon

Chair: Johanna Lönngren
Sted: Digitalt via Zoom
(passord sendt deltakere i egen e-post)

Se oversikt over bidrag.

1200-1300 Lunsj på Frederikke
1300-1445

Parallelle papersesjoner 4:
Teknologi og kulturdimensjonen

Chair: Alfredo Jornet Gil
Sted: rom 231, Helga Engs hus

Se oversikt over bidrag.

Parallelle papersesjoner 4:
Biopolitikk og samfunn

Chair: Louise Sund
Sted: rom 234, Helga Engs hus

Se oversikt over bidrag.

Parallelle papersesjoner 4:
Mer-enn-menneskelig liv og temporalitet

Chair: Lili-Ann Wolff
Sted: Digitalt via Zoom
(passord sendt deltakere i egen e-post)

Se oversikt over bidrag.

1500-1600

Sluttsesjon: Forskeres posisjonering og bidrag i den offentlige samtalen

Bærekraft og utdanning utgjør et forskningsfelt som er viktig for den offentlige samtalen om klima, miljø, global rettferdighet og kulturelt og økologisk mangfold. Det er også et område preget av politiske og normative føringer og kontroverser. Hvordan posisjoner vi som forskere oss i denne samtalen og hva kan vi bidra med?

Innledende innspill ved Nanna Jordt Jørgensen, Frode Skarstein og Louise Sund.

Sted: Auditorium 2, Helga Engs hus
Digital deltakelse via Zoom. (passord sendt deltakere i egen e-post).

Bidrag i papersesjoner

Parallelle papersesjoner 1, torsdag kl 1230-1415

Parallelle papersesjoner 1
Helskoleperspektiv Motsetninger, kritikk og natur Komplekse problem, utforsking og læring

Chair: Anna Mogren

Sted: Helga Engs hus,
rom 231 (andre etasje)

Bidrag:

Konseptualisering av en
helskoletilnærming til bærekraft i utdanning 

Rosalie Mathie 
Arjen Wals

«Vi falder hele tiden tilbage til det, vi kender» - om at udvikle skole for bæredygtig udvikling. 
Nadia Raphael Rathje

Har elevene noe de skulle ha sagt? Elevmedvirkning i skolen som utgangspunkt for å utvikle handlingskompetanse for bærekraftig utvikling
Ane Eir Torsdottir
Daniel Olsson 
Astrid Sinnes

Undervisning för hållbar utveckling – Nedslag i en longitudinell implementeringsstudie
Niklas Gericke 
Teresa Berglund
Anna Mogren
Anette Forssten Seiser
Daniel Olsson

Chair: Annelie Ott
Sted: Helga Engs hus,
rom 234 (andre etasje)

Bidrag:

Pædagogik for bæredygtighed på gyngende grund
Nanna Jordt Jørgensen
Tejs Møller
Katrine Dahl Madsen
Mia Husted 

Det normative grunnlaget for en kritisk stedspedagogikk
Ole Andreas Kvamme

Kritisk pedagogikk, bærekraftig utvikling og den økonomiske dimensjonen
Irene Tollefsen

Motsättningar och motstånd- didaktiska konsekvenser för miljö- och hållbarhetsutbildning
Linnea Urberg 

Chair: Eva Nyberg
Sted: Digitalt på Zoom
(passord sendt deltakere i egen e-post)

Bidrag:

The habit of schooling and the habit of inquiry in ESE
Ásgeir Tryggvason 
Louise Sund
Johan Öhman

Empati men inte känslor: Ingenjörsstudenters konfliktfyllda emotionella positionering i diskussioner om komplexa hållbarhetsproblem
Johanna Lönngren
Maria Berge 
Tom Adawi

Biodiversitetens læringspotentiale
Sally Anderson
 

Parallelle papersesjoner 2, torsdag kl 1445-1630

Parallelle papersesjoner 2
Holdninger, kritisk tenking og wicked problems Utdanning for globalt medborgerskap  Systemtenkning, drama, museum og digitale verktøy

Chair: Astrid Sinnes
Sted: Helga Engs hus,
rom 231 (andre etasje)

Bidrag:

Pre-service teachers’ attitudes towards climate change and how to teach it
Frode Skarstein
Fiona van Schaik

Wicked problems i lærerutdanningene
Kjellrun Hiis Hauge
Marianne Presthus Heggen 
Lisa Steffensen

Attitudes´ role in students discussion about SSI related to climate change 
Heidi Kristensen 

Kritisk tenking om bærekraft i helklassesamtalen
Marthe B. A. Reffhaug
Emilia Andersson-Bakken
Kirsti Jegstad
 

Chair: Laura Isabelle Hultberg
Sted: Helga Engs hus,
rom 234 (andre etasje)

Bidrag:

Decoloniality as praxis – Delinking global issues in northern Europe classrooms 
Louise Sund 
Karen Pashby

Missing links in implementation of SDG 4.7 - structural inequalities must be addressed: Case studies from Southern African and Nordic countries on ESD and GCED
Brita Phuthi
Judith Klein

Sustainable Development in Norwegian and Tanzanian Education. A discourse analysis of a contested concept in diverse contexts
Øyvind K. Mellingen

Internasjonal praksis i det globale Sør. Fattigdomsturisme eller virkningsfull metode for utvikling av globalt medborgerskap blant lærerstudenter?
Jørgen Klein 
 

Chair: Ásgeir Tryggvason
Sted: Digitalt på Zoom
(passord sendt deltakere i egen e-post)

Bidrag:

Exploring conceptual ideas of systems in geography teaching about sustainability issues
Lotta Dessen Jankell

Utbildning för hållbar utveckling och digitala verktyg
Ingela Bursjöö

Att leka med tanken in i framtiden – drama som resurs för transgressivt lärande
Julia Fries

Parallelle papersesjoner 3, fredag kl 1015-1200

Parallelle papersesjoner 3
Meningsdanning, kultur og naturmøter  Skole i verden Kultur og transformasjon

Chair: Nanna Jordt Jørgensen
Sted: rom 231, Helga Engs hus

Bidrag:

Bærekraft i skolens tekstkulturer: En studie av skriveoppgaver og elevtekster
Kristin Torjesen Marti

Climate Change Education in a Shade of Blue. Toward Utopianism 
Annelie Ott

Antropocen och utbildning – direkta naturmöten och demokratiska processer  
Iann Lundegård 
Helen Hasslöf

Meningsfulla hållbarhetsproblem i förskolan
Ann-Sofi Kall 
Ola Uhrqvist

Chair: Jeppe Læssøe
Sted: rom 234, Helga Engs hus

Bidrag:

Language of possibility in future-orientated open schooling science education
Hanna Røkenes, 
Alfredo Jornet Gil
Erik Knain

Samarbeid mellom eksterne aktører og lærere om undervisning for bærekraftig utvikling
Eldri Scheie 
Lene Halvorsen

En helskoletilnærming til Norges læreplanutvikling: Læreres ideer, bekymringer og interesse for å integrere de tre tverrfaglige temaene i egen praksis 
Rosalie Mathie
Astrid Sinnes
Ingrid Eikeland

Implementeringen av Ecoschools i en ojämlik värld: biopolitisk differentiering inom global utbildning för hållbar utveckling
Linus Bylund
Beniamin Knutsson
Jonas Lindberg

Chair: Johanna Lönngren
Sted: Digitalt via Zoom
(passord sendt deltakere i egen e-post)

Bidrag:

Fenomenbaserat lärande på Sveaborg: Hållbarhet och världsarv 
Lili-Ann Wolff 
Birgit Schaffar

Doing Agenda 2030: Transformative learning in professional school development perspectives. 
Birgitta Nordén

Transdisciplinärt kunskapsbyggande och medborgardialog i undervisning för hållbar stadsutveckling med fokus på grönstruktur – en studie av upplevd självtilltro 
Marie Grice 
Eva Nyberg
 

Parallelle papersesjoner 4, fredag kl 1300-1445

Parallelle papersesjoner 4
Teknologi og kulturdimensjonen  Biopolitikk og samfunn Mer-enn-menneskelig liv og temporalitet 

Chair: Alfredo Jornet Gil
Sted: rom 231, Helga Engs hus

Bidrag:

Læreplanfornying - Forskning på undervisning av teknologi i et bærekraftsperspektiv
Øyvind Mathisen 
Gerd Johansen

Konstbaserade metoder i platsbaserad hållbarhetsundervisning på Sveaborg: Ett sätt att främja pedagogers helhetsskapande lärande
Kirsi Aarbakke

Hva har science-fiction å gjøre med folkehelsen? En case-study av planetary health utdanning ved UiT Norges universitet i Arktis.
Filip Maric
Liv Nikolaisen 
Åse Bårdsen

Chair: Louise Sund
Sted: rom 234, Helga Engs hus

Bidrag:

Biopolitik, differentiering och ojämlikhet i ESD for 2030 
Beniamin Knutsson
Linus Bylund
Sofie Hellberg

Begrensninger med post-humanistisk utdanning i post-politiske tider
Laura Isabelle Hultberg

Hegemonisk pluralisme: Bærekraft og andre ‘gode formål’ i samfunnsfaget
Elin Sæther
Kari-Mette Walmann Hidle

Skoler, pædagogik og udvikling af naturbaserede løsninger i byer
Jeppe Læssøe

Chair: Lili-Ann Wolff
Sted: Digitalt via Zoom
(passord sendt deltakere i egen e-post)

Bidrag:

Sustainability Museum Education
Petra Hansson
Johan Öhman

Jag är en fluga”! Barns upplevelser av och identifikation med levande småkryp i förskoleverksamhet
Eva Nyberg

Att introducera kritisk djurpedagogik i högre utbildning
Helene Pedersen
Jonna Håkansson 
Arjen Wals
 

 

Publisert 5. okt. 2021 09:32 - Sist endret 20. okt. 2021 10:09