Boklansering: «Pedagogikk for kommende lærere»

Bli med på lanseringsseminar for Eyvind Elstads nye bok «Pedagogikk for kommende lærere».

Bildet kan inneholde: fargerike, rektangel, gjøre, materiell egenskap, parallell.

Pedagogikk, fagdidaktikk og praksisopplæringen må virke sammen for å gjøre lærerstudiet helhetlig og sammenhengende. Med boka «Pedagogikk for kommende lærere» ønsker Elstad å legge til rette for lærerstudentenes refleksjon rundt dette. (Utsnitt av bokomslag fra Universitetsforlaget).

Velkommen til boklansering! Seminaret er åpent for alle. Det serveres enkel lunsj.

Meld deg på

• Åpning ved Dijana Tiplic, professor og instituttleder ved ILS
  • Presentasjon av boka ved Eyvind Elstad
  • Innlegg ved:
    • Sven-Erik Hansén, professor, Åbo akademi, Finland
    • Tone Kvernbekk, professor, institutt for pedagogikk, UiO
    • Ådne Lønnechen Feiring, student, praktisk-pedagogisk utdanning, UiO
    • Gaute Slinde, student, praktisk-pedagogisk utdanning, UiO

Om boka

Pedagogikk, fagdidaktikk og praksisopplæringen må virke sammen for å gjøre lærerstudiet helhetlig og sammenhengende. Denne boka viser hvordan pedagogikkfaget kan støtte opp under en slik helhetsforståelse. Med et ønske om å danne utgangspunkt for lærerstudentenes egen refleksjon knytter forfatteren teori gjennomgående til lærerens praksis.

Boka er delt inn i fem deler og dekker kjernestoffet i utdanningens forskrifter og nasjonale retningslinjer (grunnskolelærerutdanningene 1-7 og 5-10, praktisk-pedagogisk utdanning og lektorutdanningen for 8.-13. trinn):

• Del I omfatter perspektiver på hva det innebærer å bli lærer, og veien inn i læreryrket gjennom en lærerutdanning.
  • Del II, III og IV redegjør for elevenes læring, lærestoffets egenart og lærerens undervisnings- og vurderingsarbeid.
  • Del V omhandler skolen som kontekst for lærerens arbeid.

Elstad, Eyvind. Pedagogikk for kommende lærere. Universitetsforlaget (universitetsforlaget.no)

Publisert 17. feb. 2022 11:08 - Sist endret 29. aug. 2022 13:42