Merethe Skårås (MF): Bruk av praktisk-estetiske læringsformer for å styrke kapabiliteter og fremme sosial bærekraft i lektorutdanningen
I vår lektorutdanning jobber vi med hvordan bruk av praktiske-estetiske læringsmetoder kan tjene som en inngang til operasjonalisering av teoretiske begreper, øke lektorstudenters teoriforståelse og fremme refleksjon over egen profesjonskompetanse. Med utgangspunkt i tre ulike læringsformer; podcast, læringsstøttende vegger og forumteater, har vi analysert studenters erfaringer, engasjement og respons gjennom Nussbaums (2001, 2003) kapabilitetsteori. Eksempelvis ser vi at det ligger et stort potensial i å anvende praktisk-estetiske metoder for å anerkjenne og fremme studenters evner som elever, fagpersoner og borgere. Vi ser også at bruk av praktisk-estetiske læringsformer bidrar til økt profesjonskompetanse ved bl.a å aktivere følelser som fremmer bevissthet om egen metodebruk.
Joke Dewilde (UiO): Å skrive masteroppgave i flerspråklighet på Mi Lenga-programmet
Mi Lenga er et forsknings- og utviklingsprogram som skal være sentralt i utviklinga av framtidas flerspråklige skole. Ambisjonen er å utdanne høyt kompetente lektorer med ekspertise innafor flerspråklighet i opplæring. Mi Lenga rekrutterer studenter med ulike språkbakgrunner som skriver masteroppgave om flerspråklighet i sitt masterfag. De former et fellesskap med nåværende og tidligere masterstudenter gjennom ulike seminarer. I intervjuer rapporterer studentene at de har fått en dypere innsikt i flerspråklighet som fenomen og i opplæring. De trekker også fram verdien av å bli sosialisert inn i et større praksis- og forskningsfellesskap.
Anita Normann (NTNU): Fra auditoriumsbaserte fellesforelesninger til studentaktive profesjonsøkter – et forsøk på å skape bedre helhet og sammenheng på tvers av emner i profesjonsfaget
Institutt for lærerutdanning forvalter profesjonsdelen av lektor 8-13 ved NTNU. For tre år siden erstattet vi ordningen med store fellesforelesninger med en modell vi omtaler som profesjonsøkter. Disse er studentaktive, gjennomføres i faggruppene og bidrar – potensielt sett – også til større grad av eierforhold for felleselementene hos faglærerne som underviser i profesjonsfaget. I sesjonen presenteres modellen for profesjonsøkter, inkl. vurderinger gjennomført blant studenter og faglærere. I tillegg presenteres kort vår organisering av andre felleselementer innenfor profesjonsdelen.