Boklansering: Introduksjon til fagdidaktikk

Det blir innslag ved instituttleder Dijana Tiplic, forlagsredaktør og forfattere, det serveres alkoholfrie bobler og Akademika vil være tilstede og selge boka.

Boken er redigert av universitetslektorene Hege Roaldset og Janne Scheie, begge Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.

Mer informasjon fra forlaget:

omslag introduksjon til fagdidaktikk
Omslag: Universitetsforlaget

Med Introduksjon til fagdidaktikk ønsker forfatterne å introdusere deg til grunnleggende kunnskap for lærerprofesjonen, og gjøre deg kjent med fagdidaktikk i dine egne fag. Boka inneholder tre overordnede kapitler som forklarer fagdidaktikkbegrepet, læreplaner som styringsdokumenter, og tverrfaglighet i undervisningen, i tillegg til åtte kapitler som hver for seg introduserer fagdidaktikk i undervisningsfagene engelsk, fremmedspråk, historie, matematikk, naturfag, norsk, religion og etikk og samfunnsfag.

Alle kapitlene er disponert rundt de tre grunnleggende spørsmålene for fagdidaktikk: Hva, hvorfor og hvordan. Kapitlene forklarer dermed fagets innhold, fagets formål og sentrale metoder og arbeidsmåter i faget.

Introduksjon til fagdidaktikk er skrevet for deg som ikke har lest fagdidaktiske tekster før, for deg som nettopp har begynt å jobbe i skolen og som kanskje trenger en liten fagdidaktisk oppfrisking i undervisningsfagene dine, og for dere som jobber, eller skal jobbe, med tverrfaglige tema i undervisningen.

Lanseringen er åpen for alle interesserte.

Publisert 3. okt. 2023 14:43 - Sist endret 11. okt. 2023 13:42