nasjonallektorutdanningskonferanse

Etter et langt opphold på grunn av pandemien er det endelig tid for en ny nasjonal lektorutdanningskonferanse. Vertskap denne gangen er Universitetet i Oslo.

Konferansens tema er: Kvalitet i lektorutdanningen

NOKUTs nasjonale evaluering av lektorutdanningene viste at det skjer mye godt kvalitetsarbeid i de ulike utdanningene, men at institusjonene i for liten grad er kjent med hva de andre gjør. NOKUT anbefaler derfor institusjonene å «øke graden av samarbeid med andre institusjoner for å lære av hverandres erfaringer før man igangsetter endringer på egen institusjon».

Lektorutdanningskonferansen 2023 har som mål å styrke samarbeidet og erfaringsdelingen mellom de institusjonene som tilbyr lektorutdanning i Norge. Konferansen tema er «Hvordan skape kvalitet i lektorutdanningene?».

NB! Noen programpunkter har skiftet dag fra det som opprinnelig var annonsert.

Tema første dag (16. november)

Representanter fra NOKUT og den faglige komiteen som gjennomførte evalueringen av lektorutdanningene, vil innlede konferansen med en diskusjon om hva som kjennetegner god lektorutdanning, og hvordan institusjonene kan arbeide med utdanningskvalitet i tiden framover.

Deretter tar vi opp spørsmålet om hvordan nasjonale myndigheter best kan legge til rette for kvalitet i lektorutdanningen. Det legges opp til diskusjoner i grupper og plenum, og representanter fra Kunnskapsdepartementet vil være til stede.

Tema andre dag (17. november)

Til den andre konferansedagen inviteres alle institusjoner til å bidra til parallellsesjoner med ett eller flere innlegg på 20 minutter om hvordan de arbeider med å utvikle kvaliteten i sin lektorutdanningen. Det er ønskelig at det enkelte innlegget fokuserer på ett av disse temaene:

• Kvalitet i praksisopplæringen
  • Kvalitet i profesjonsfaget
  • Kvalitet i disiplinfagene
  • Helhet og sammenheng i utdanningen

Dersom du ønsker å melde deg på med et innlegg, skriv inn tittel på innlegget og et sammendrag på inntil 100 ord i påmeldingsskjemaet.

Plenumsinnlegget denne dagen kommer fra ProTed – Senter for fremragende lærerutdanning ved UiT og UiO, som vil presentere hovedresultatene fra sitt tiårige forsknings- og utviklingsarbeid med femårige lærerutdanningsprogrammer. ProTed vil også lede en workshop om kvalitetsarbeid.

Hovedinnleggsholdere

• Oddmund Løkensgard Hoel, statssekretær i Kunnskapsdepartementet
  • Kristin Vinje, administrerende direktør i NOKUT
  • Inga Staal Jenset, leder av den sakkyndige komiteen for evaluering av lektorutdanningene
  • Ida Hatlevik, ProTed – Senter for fremragende lærerutdanning

Målgruppe

Konferansen er relevant for alle involverte i lektorutdanningene, inkludert vitenskapelige ansatte i disiplinfag, pedagogikk og fagdidaktikk, studieadministrasjon, studieledere, studenter og veiledere i praksisskoler.

Påmelding og betaling

Frist for påmelding er 1. september. Påmeldingen er fullført når nettskjemaet er fylt ut og du har betalt konferanseavgiften. Det er begrenset antall plasser, og bekreftelse på plass blir gitt via e-post. Du betaler konferanseavgiften gjennom e-pay. Ved færre enn 75 påmeldte vil konferansen avlyses.

NB! Det er fortsatt noen ledige plasser, så påmeldingsskjemaet holdes åpent inntil 12. september, selv om den opprinnelige fristen har gått ut.

Trinn 1. Påmelding til konferansen

Trinn 2. Betaling av konferanseavgiften

Det er mulig å booke hotel på Thon Hotel Opera til 1995 kroner per natt for deltakere på konferansen.

Tentativt program

16. november: Georg Sverdrups hus, UiO

Registrering fra kl. 9.00.

Programmet varer fra kl. 10.00 til 16.00.

17. november: Thon Hotel Opera, Oslo sentrum

Programmet varer fra kl. 9.00 til 15.00