Sesjon 1A: Helhet og sammenheng i programdesign

Endre Brunstad (UiB): Forankre og forandre: Redesign av lektorutdanninga ved UiB

Lektorutdanninga ved UiB har sidan 2021 gått gjennom ein omfattande redesignprosess. Målet er å få betre innplassering av praksis og styrkje samanhengen og heilskapen i utdanninga. Ny studieplan skal tre i kraft hausten 2024. I innlegget vil eg ta utgangspunkt i UiBs modell for redesignarbeid, og drøfte tilhøvet mellom forandring og forankring i redesignprosessen. For å forstå rammevilkåra, vil eg leggje vekt på universitetsstrukturen med matriseorganiserte lektorprogram, ulike interesser og ulike forståingsmåtar. I den samanhengen gjer eg òg nokre samanlikningar med andre studieprogram og andre institusjonar."

Cecilie T. Mork (UiA): Helhet og sammenheng i lektorutdanningen ved UiA

Lektorutdanningen ved UiA er matriseorganisert. I en kompleks organisasjon er det viktig med tydelig rolle- og ansvarsfordeling, men godt samarbeid karakteriseres først og fremst av gjensidig tillit og vilje til å arbeide mot samme mål. Vedlikehold og utviklingen av utdanningen må forankres i alle ledd. På UiA bruker vi Kvalitetssystemet aktivt for å fremme helhet og sammenheng i lektorutdanningen. Innlegget vil beskrive hvordan vi jobber i de formelle strukturene for å skape kultur for lektorutdanning.

Helene Hauge (NTNU): Lektorstreng: Helhet og sammenheng i NTNUs lektorutdanning

Ved studiestart i høst introduser vi en «lektorstreng» på alle de seks lektorprogrammene ved NTNU. Hensikten med lektorstrengen er å utvikle en tydelig(ere) profesjonsinnretning de to første årene av lektorstudiet gjennom at skolekontekst og lærerperspektiv adresseres i undervisnings- og læringsaktiviteter i displinfagene. Målet er å opprettholde studentenes motivasjon for lektoryrket de første årene hvor undersøkelser viser at flest studenter slutter. Lektorstrengen skal bidra til at studentene i større grad møtes som framtidige lærere og utvikler lektoridentitet i begynnelsen av studiet når undervisningen primært er innen disiplinfag. I innlegget vil jeg si noe om prosessen rundt innføringen av og lektorstrengen og litt om ulike tilnærminger til lektorstrengen.

Publisert 13. okt. 2023 11:23 - Sist endret 13. okt. 2023 11:23