Sesjon 2B: Samspill mellom praksisskole og campus

Nina Elisabeth Arnesen, NMBU: Praksisopplæringen i NMBUs LUR (lektorutdanning i realfag) – På vei mot LUR 2.0

Vi ønsker å få til en enda sterkere kobling mellom «teori» og «praksis» i lektorutdanningen - og å tydeliggjøre progresjonen i praksisopplæringen. Derfor utvikler vi to nye emner med tett kobling mellom praksisopplæring og profesjonsfag. Utviklingen foregår i samarbeid med praksisfeltet. Ett emne er lagt til 2. studieår og har fokus på oppstart av skoleåret. Studentene «skygger» lærere for å lære om langtidsplanlegging og relasjonsbygging og få innblikk i kontaktlærerrollen og oppstartsoppgaver. Det andre emnet er lagt til overgangen mellom 3. og 4. studieår. Der vil fokus være planlegging, gjennomføring og vurdering av tverrfaglig prosjekt innenfor bærekraft. Begge de nye emnene skal piloteres på en skole i nærheten. Vi utvikler også vurderingsformer som passer med arbeidsformene i emnene.

Tone Nusia Brun (Mailand vgs.), Ingunn Parker Bekkhus (Ris skole), Kristine Østbye (Gjettum skole) og Eli Lejonberg (UiO): Når skolebaserte lærerutdannere inntar campus: hvordan bruk av forskningsbaserte verktøy kan fremme studenters refleksjon

Ved ILS, UiO har ordningen med Profesjonsrettet mentorordning (PROMO) skapt møteplasser hvor lektorstudenter får diskutere lærerpraksis og profesjonskunnskap med erfarne veiledere. Sammen har veiledere og lektorstudenter også tatt i bruk forskningsbaserte verktøy i utforskning av lærerrollen. I dette bidraget deler erfarne veiledere forskningsresultater og erfaringer knyttet til slik praksis, med vekt på bruk av en beslutningssimulator. Utfordringer og muligheter knyttet til PROMO og bruk av verktøy diskuteres.

Katrine Nesje og Debora Carrai (UiO): DIVA – formative vurderingsdesign med bruk av studenters praksisvideoer

DIVA-prosjektet (Digital integrering av videovurdering på ulike Arenaer) har utviklet flere formative vurderingsdesign med bruk av studenters autentiske praksisvideoer som utgangspunkt. Målet med DIVA er å skape en arena for å koble sammen de tre kunnskapsdomenene lærerutdanningen består av – pedagogikk, fagdidaktikk og praksis. I DIVA henter lærerstudentene inn kunnskap om egen praksis gjennom opptak av egen undervisning, og de reflekterer aktivt over egen praksis i hverandrevurdering med medstudenter og i veiledning med fagdidaktikere, pedagoger og praksislærere i skolene. I denne studien vil vi presentere foreløpige funn fra gjennomføringen av et utvalg av vurderingsdesignene i prosjektet.

Publisert 13. okt. 2023 11:25 - Sist endret 13. okt. 2023 11:26