Antall elever som velger fag som fransk, spansk og tysk har aldri vært lavere. Har elevene for mange valgmuligheter?

Forskning.no: I dag gjennomfører elever utdanningen innen salg, service og reiseliv uten å møte andre språk enn engelsk. Det er knapt til å tro.

"Det er helt legitimt at noen elever ikke ønsker å ha fremmedspråk på timeplanen. Vi har alle ulike interesser. Men Norge som samfunn trenger folk med kompetanse i fremmedspråk (definert som språk utover norsk og engelsk). Det er derfor en politisk oppgave å legge til rette for at ungdom kan skaffe seg et grunnlag i språk som fransk, spansk og tysk her i landet, og at opplæringen som tilbys, er god", skriver professor Eva Thue Vold og i en kronikk på forskning.no.

Eva Thue Vold. Foto.
Eva Thue Vold skriver om fremmedspråkene i en kronikk på forskning.no (foto: Shane Colvin/UiO).

Publisert 25. jan. 2021 09:32 - Sist endret 25. jan. 2021 09:34