Det er på tide at vi involverer den profesjonelle læreren som medforsker

Utdanningsnytt: Debatt: I over fem år har lærere, skoleledere og skoleeiere bestemt hvordan de vil utvikle skolen. Nå er det på tide at vi involverer den profesjonelle læreren som medforsker for å styrke det forskningsbaserte kunnskapsgrunnlaget slik at det oppleves mer relevant. For å få til det er det behov for et nytt forskningsprogram.

«Alle, både politikere, skoleeiere og lærere, vil at grunnopplæringen skal være best mulig. Det krever at de ansatte, på alle nivåer, har god og oppdatert kunnskap, basert på både erfaringer systematisk samlet fra praksis og relevant utdanningsforskning. Men hva man vet og hvordan man arbeider med disse to kunnskapsformene kan varierer mye fra skole til skole».

Professor Øystein Gilje skriver om forsker-lærersamarbeid i Utdanningsnytt.

Publisert 21. sep. 2023 13:03 - Sist endret 21. sep. 2023 13:10