Man kunne også tage udfordringen fra de digitale tekster op!

Vidensenteret:I en tid, hvor nogle politikere nærmest kappes om at bandlyse skærme i både skole og dagtilbud, tillader en gruppe skandinaviske fagfolk sig at anlægge en anden vinkel.

Forsker Tove Frønes og stipendiat Cecilie Weyergang er medlemmer av et skandinavisk nettverk som skal undersøke hvordan digitale tekster brukes i skolen.

– At kunne læse kritisk er en forudsætning for at kunne gebærde sig i både skole, fritid og arbejdsliv, fortæller Charlotte Reusch. Når alle mennesker i og for sig kan producere og redigere tekst og lægge den ud på en netside, er det vigtigt, at eleven kan gennemskue de valg og fravalg, som afsenderen har foretaget.

Her har blandt andre vores norske kolleger Cecilie Weyergang og Tove Frønes fra Universitet i Oslo nogle spændende bud på, hvordan det kan understøttes. De foreslår, at man arbejder med tværlæsning, altså læsning af flere parallelle kilder, når man skal undersøge en sag.

Les hele teksten hos Nationalt Videncenter for Læsning

Publisert 28. nov. 2023 09:55 - Sist endret 28. nov. 2023 09:56