Studentene sier de lærer best når de leser på papir. — Ikke overraskende

Khrono: 7 av 10 studenter sier i en undersøkelse at de lærer best når de leser lange tekster på papir og ikke skjerm. — Jeg ser at mange skriver ut og lager sine egne kompendier av digitalt pensum, sier professor Marte Blikstad-Balas.

Tidligere i år gjennomførte Opinion en undersøkelse på vegne av Bokhandlerforeningen, NFFO og Akademika. Av over 1000 studenter svarte 8 av 10 at de har noe pensum i digitalt format.

— Jo lengre teksten er, jo bedre er det for mange av oss å lese den på papir. Vi ser også at leseforståelsen går opp. Jeg vil si at det er fornuftig svart av studentene. Jeg ville foretrukket det samme, sier professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ved UiO, Marte Blikstad-Balas.

Les hele saken hos Khrono.

Publisert 23. apr. 2024 10:17 - Sist endret 23. apr. 2024 10:54