Arbeidsområder
- Nasjonale prøver i lesing
- Osloprøver i lesing
Bakgrunn
Cand. philol. Hovedfag i Nordisk språk og litteratur.
10 års erfaring i skolen (lærer, teamleder, rektor)
Anmelder på barnebokkritikk.no
Cand. philol. Hovedfag i Nordisk språk og litteratur.
10 års erfaring i skolen (lærer, teamleder, rektor)
Anmelder på barnebokkritikk.no
Ryen, Jostein Andresen & Frønes, Tove Stjern (2020). Kapittel 6. Å forstå det man leser – å trekke slutninger i skjønnlitteratur og sakprosa. I Frønes, Tove Stjern & Jensen, Fredrik (Red.), Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA. Universitetsforlaget. ISSN 9788215040059. s. 135–165. doi: 10.18261/9788215040066-2020-06. Fulltekst i vitenarkiv.
Roe, Astrid, Ryen, Jostein Andresen & Weyergang, Cecilie (2018). God leseopplæring med nasjonale prøver. Om elevers leseutfordringer i et mangfold av tekster. Universitetsforlaget.
Ryen, J.A. & Weyergang, C. (2014). Nasjonale prøver – hvordan bruke resultatene. Bedre skole 2014 (3) 3-14.
Løken, Knut Anders; Ryen, Jostein Andresen & Holm, Paul (2008). Min lesekamerat. Undercover. ISBN 978-82-8222-007-1.
Ryen, Jostein Andresen; Holm, Paul & Løken, Knut Anders (2008). Min lesetrener. Metoder i lesetrening i alle fag. Undercover. ISBN 978-82-8222-010-1.