Weyergang, Cecilie
(2023).
Ungdomsskolelæreres forståelser av kritisk lesing av sakprosatekster i norsk og samfunnsfag.
Norsklæreren.
ISSN 0332-7264.s. 56–77.
Denne studiens mål er å utvikle et praktisk-didaktisk rammeverk for å operasjonalisere og vurdere elevers kompetanse i kritisk lesing. I læreplanen Kunnskapsløftet 2020 framheves det at elever skal kunne stille seg kritiske til informasjonen de leser. Selv om det er bred enighet om at kritisk reflek-sjon over tekster er viktig, er det krevende å konkretisere hva kritisk kan bety. En del av arbeidet med å sikre at elever utvikler nødvendig lesekompetanse innebærer å utvikle vurderingsverktøy. Vurdering gir ikke bare informasjon om hva elever mestrer og ikke mestrer, men kan også modellere og konkretisere ulike tilnærminger til tekster. Det har riktignok vist seg å være utfordrende å vur-dere kritisk lesing, blant annet fordi begrepet er vagt og krevende å definere. I denne studien utfører vi en litteraturgjennomgang av skandinaviske studier som berører kritisk lesing i en utdanningskon-tekst, og fokuserer på lesing av sakprosatekster innenfor norsk og samfunnsfag. Gjennomgangen genererer en praktisk-didaktisk modell med mulige dimensjoner av kritisk lesing. I diskusjonen eksemplifiserer vi hvordan dimensjonene kan bli observerbare i vurderingssituasjoner i skolen og drøfter modellens begrensninger og praktiske nytteverdi.
Weyergang, Cecilie
(2022).
«… og hvordan kan vi vite det, da?»: Ungdomsskoleelevers lesestrategier i møte med tekstoppgaver i samfunnsfag som krever en kritisk tilnærming.
Acta Didactica Norden (ADNO).
ISSN 2535-8219.
16(2).
doi: 10.5617/adno.9059.
Weyergang, Cecilie & Frønes, Tove Stjern
(2020).
Kapittel 7. Å lese kritisk: Elevers vurderinger av teksters troverdighet og pålitelighet.
I Frønes, Tove Stjern & Jensen, Fredrik (Red.),
Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA.
Universitetsforlaget.
ISSN 9788215040059.s. 166–195.
doi: 10.18261/9788215040066-2020-07.
Fulltekst i vitenarkiv
Weyergang, Cecilie & Magnusson, Camilla G.
(2020).
Kapittel 3. Hva er relevant lesekompetanse i dagens samfunn, og hvordan måles lesing i PISA 2018?
I Frønes, Tove Stjern & Jensen, Fredrik (Red.),
Like muligheter til god leseforståelse? 20 år med lesing i PISA.
Universitetsforlaget.
ISSN 9788215040059.s. 46–78.
doi: 10.18261/9788215040066-2020-03.
Fulltekst i vitenarkiv
Roe, Astrid; Ryen, Jostein Andresen & Weyergang, Cecilie
(2018).
God leseopplæring med nasjonale prøver. Om elevers leseutfordringer I et mangfold av tekster.
Universitetsforlaget.
ISBN 978-82-15-02905-4.206 s.
Weyergang, Cecilie
(2022).
«En av elevene mine sa: Står det professor? Da er det godt nok for meg!» En intervjustudie om kritisk lesing av sakprosatekster med norsk- og samfunnsfagslærere i ungdomsskolen.
Weyergang, Cecilie
(2021).
«… og hvordan kan vi vite det, da?» Elevers strategier i møte med tekstoppgaver i samfunnsfag som krever en kritisk tilnærming.
Weyergang, Cecilie
(2021).
Kan kritisk lesing vurderes i leseprøver? Utvikling av et teoretisk rammeverk for standardiserte prøver.
Jensen, Ragnhild Engdal; Skar, Morten & Weyergang, Cecilie
(2015).
Rapport
Oslo-prøven i norsk
Vg1
2015
.
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.