Guri Skedsmo

Bilde av Guri Skedsmo
English version of this page
Telefon +47 22857622
Brukernavn
Besøksadresse Moltke Moes vei 35 Niels Henrik Abels hus 0851 Oslo
Postadresse Postboks 1099 Blindern 0317 Oslo

Guri Skedsmo er ansatt som førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS), Universitetet i Oslo. Siden 2019 har hun hatt sin hovedstilling som professor og leder av Institut für Professionsforschung und Personalentwicklung (IPP) ved Pädagogische Hochschule Schwyz (PHSZ) i Sveits. Hun har jobbet ved ILS i ulike roller siden 2002, og avla i 2009 doktorgraden i pedagogikk og utdanningsledelse. 

Guri har vært involvert i en rekke forskningsprosjekter, hovedsakelig innenfor områdene styring og ledelse av utdanning. For tiden leder hun forskningsprosjektet "Professional Actors' Work to Retain Students in Secondary Education (ProAct), som er et fireårig prosjekt, finansiert av Norges forskningsråd. Prosjektet undersøker hvordan skoleledere og lærere i videregående opplæring jobber sammen med en rekke aktører i og utenfor skolen for å beholde elevene i utdanningsløpet. Videre er hun involvert i Erasmus+ prosjektet, "Inter-Cultural Cummunity Evaluation and Planning (ICCEP). Det treårige prosjektet er finansiert av EU og handler om i hvilken grad og hvordan lokale kvalitetssystemer integrerer sentrale aspekter knyttet til det flerkulturelle samfunnet. 

Guri underviser på Masterprogrammet i Utdanningsledelse, Rektorutdanningen og andre EVU-tilbud for skoleledere. Videre er hun redaktør for tidsskriftet, Educational Assessment, Evaluation and Accountability (EAEA).

Emneord: Styring av skolen, evaluering, ledelse

Utvalgte publikasjoner

Skedsmo, G. & Huber, S. G. (forthcoming). School Turnaround in Ten Schools in Difficult Circumstances in Germany: The Need for Adaptive and Contextualized Approaches to Development and Change. In: Ylimaki, R. & Brunderman, L. (Eds.). Leadership and School Development in Diverse, Underperforming Contexts. Springer.

Altrichter, H., Herzog-Punzenberger, B., Fulterer, S., Brown, M., Burns, D., Nortvedt, G. A., Skedsmo, G., Wiese, E., Nayir, F., Fellner, M., McNamara, G., & O’Hara, J. (2021). Leistungsbeurteilung und kulturelle Vielfalt: Herausforderungen und Bewertungspraktiken in Schulen der Sekundarstufe I in Österreich, Irland, Norwegen und der Türkei. Erziehung und Unterricht, 171(3-4), 251-261.

Futter, K., Skedsmo, G. & Sandmeier, A. (2021). Wissenschaftliche Abschlussarbeiten an der Pädagogischen Hochschule Schwyz. Beiträge zur Lehrerinnen- und Lehrerbildung, 39(1).

Skedsmo, G. (2020). La comparaison el l’analyse comparative comme éléments clés des processus de gouvernance dans les écoles norvégiennes (197-226). In: Levasseur, L., Normand, R., Liu, M., Carvalho, L. M. & Oliveira, D. A. (Eds.). Les politiques de restructuration des professions de l’éducation. Les Presses de l’Université Laval.

Skedsmo, G., Rönnberg, L. & Ydesen, C. (2020). National Testing and Accountability in the Scandinavian Welfare States: Education Policy Translations in Norway, Denmark and Sweden. In: Verger, A., Grek, S. & Maroy, C. (Eds.). World Yearbook of Education – Accountability and Datafication in the Governance of Education (p. 113-129). London: Routledge.

Herzog-Punzenberger, B., Altrichter, H., Brown, M., Burns, D., Nortvedt, G. A., Skedsmo, G., Wiese, E., Nayir, F., Fellner, M., McNamara, G. and O’Hara, J. (2020). Teachers responding to cultural diversity: case studies on assessment practices, challenges and experiences in secondary schools in Austria, Ireland, Norway and TurkeyEducational Assessment, Evaluation and Accountability, 32/3, 395-424  

Camphuijsen, M., Møller, J. & Skedsmo, G. (2020). Test-based accountability in the Norwegian context: exploring drivers, expectations and strategies. Journal of Educational Policy. Published online 11. March.

Sivesind, K. & Skedsmo, G. (2020). Educational governance, gap-management strategies, and reorganizational processes of the state authorities in Norway (p. 75-92). In: Ärlestig, H. & Johansson, O. (Eds.): Educational Authorities and the Schools. Organisation and Impact in 20 States. Dordrecht: Springer.

Mausethagen, S., Prøitz, T.S. & Skedsmo, G. (2020): Redefining public values: Data use and value dilemmas in education. Education Inquiry.

Nayir, F., Brown, M., Burns, D., O’Hara, J., McNamara, G., Nortvedt, G., Skedsmo, G., Gloppen, S. & Wiese, E. (2019). Assessment with and for Migration Background Students – Cases from Europe. Eurasian Journal of Educational Research. 79, 39-68.

Prøitz, T., Mausethagen, S. & Skedsmo, G. (2019): District Administrators’ Governing Styles in the Enactment of Data Use Practices. International Journal of Leadership in Education. 

Mausethagen, S., Prøitz, T.S. & Skedsmo, G. (2019): School leadership in data use practices: collegial and consensus-oriented. Educational Research, 61(1), 70-86.  

Mausethagen, S., Prøitz, T.S. & Skedsmo, G. (2020). Data use in recent school reforms. Oxford Research Encyclopedia of Education.

Skedsmo, G. & Gunnulfsen, A. E. (2019). Elevresultater og ledelsesstrategier i (sam)spill – skolelederes praksis for å følge opp resultater i skolen. I: Jensen, R., Karseth, B. & Ottesen, E. (red.). Styring og ledelse i grunnopplæringen. Spenninger og dynamikker (p. 56-72). Cappelen Damm Akademisk.

Mausethagen, S., Skedsmo, G. & Prøitz, T. S. (2019). Hva slags utvikling? Elevresultater som utgangspunkt for utviklingsarbeid. In: Helstad, K. & Mausethagen, S. (Eds.). Nye lærer- og lederroller i skolen (p. 53-69). Universitetsforlaget.

Publisert 1. sep. 2010 06:51 - Sist endret 8. juli 2021 22:09