Hilde Marie Madsø Jacobsen

Bilde av Hilde Marie Madsø Jacobsen
English version of this page
Telefon +47 22844821
Brukernavn
Besøksadresse Moltke Moes vei 35 Niels Henrik Abels hus 0851 Oslo
Postadresse Postboks 1099 Blindern 0317 Oslo
Andre tilknytninger Det utdanningsvitenskapelige fakultet (Student)

Faglige interesser

Skoleledelse, veiledning av nyutdannede lærere, skolebasert kompetanseutvikling

PhD prosjekt - Ledelse av veiledning for nyutdannede lærere

Studiens overordnede mål er å beskrive og forstå veiledning av nyutdannede lærere som praksis ved å identifisere politiske styringsideer, organisering av veiledning av nyutdannede lærere og hvordan ulike aktører forstår veiledning.

Mange land strever med frafall fra læreryrket, og både internasjonalt og nasjonalt har det de siste årene vært rettet økende oppmerksomhet mot veiledning av nyutdannede lærere som et tiltak som har vist seg å være effektivt for å støtte nyutdannede lærere i de første årene i ny jobb. Veiledning av nyutdannede er også det vanligste tiltaket som er ment å forebygge at nye lærere slutter i jobben. Internasjonale organisasjoner som OECD og Unesco har engasjert seg i veiledning som et sentralt 
profesjonaliseringtiltak i lærerprofesjonen, og har rettet oppmerksomhet mot veiledning av nyutdannede i en rekke publikasjoner og innsatser.  

I Norge har veiledning av nyutdannede vært et sentralt tiltak fremmet i norske styringsdokumenter over de siste tre tiårene. Forskning og evalueringer viser imidlertid at det gjenstår en del før veiledning av nyutdannede er en integrert del av lærerprofesjonen og ledd i det generelle arbeidet med kontinuerlig profesjonell utvikling i lærerprofesjonen. En slik situasjon gjør det interessant å studere hvilke forhold som representerer utfordringer når det gjelder mer omfattende gjennomføring av veiledning av nyutdannede. Styring og ledelse er sentrale elementer som har betydning for veiledning av nyutdannede lærere og konteksten veiledningen praktiseres i, doktorgradsprosjektet skal  derfor undersøke tre overordnede spørsmål:

1.    Hvilke idéer om veiledning av nyutdannede, og forventinger til ledelse formidles i nasjonale styringsdokumenter som tematiserer veiledning av nyutdannede lærere? 

2.    Hvordan oppfattes disse ideene blant skoleledere og veiledere i videregående skoler, og hvordan organiserer og begrunner skoleledere og veiledere veiledning av nyutdannede?

3.    Hvordan oppfatter nyutdannede lærere praksiser knyttet til organisering av veiledning av nyutdannede og aktører involvert i organiseringen av disse praksisene? 

 

Studien skal gjennomføres ved dokumentanalyse av stortingsmeldinger og det nylig innførte Rammeverk for veiledning av nytilsatte nyutdannede lærere. I tillegg skal skoleledere og lærere intervjues om deres praksis og forståelse av veiledning for nyutdannede. Studien fokuserer på styring og organisering av veiledning for nyutdannede lærere i videregående skole.

 

Undervisning

  • Utdanningsledelse
  • Veilederutdanning emnekoordinator 

Bakgrunn

Universitetet i Oslo, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Prosjektleder Ungdomstrinn i utvikling, avdelingsleder PPU, Veilederutdanning

Master of Arts (ESST - European studies of Society, Science and Technology) ved Universitetet i Aalborg.
Cand.Mag religionsstudier ved UiO
Pedagogikk ved UiO

Tidligere arbeidserfaring

Høgskolen i Oslo og Akershus, Institutt for estetiske fag
prosjektleder skolebasert kompetanseutvikling

Albatrass DA
Partner og daglig leder

Universitetet i Oslo, Institutt for kulturstudier og orientalske språk
studiekonsulent og EVU-koordinator

 

Publikasjoner

  • Jacobsen, Hilde Marie Madsø & Lejonberg, Eli (2024). Organizing mentoring and induction practices: understood through the eyes of newly qualified teachers. Mentoring & Tutoring. ISSN 1361-1267. doi: 10.1080/13611267.2024.2360603.
  • Jacobsen, Hilde Marie Madsø & Gunnulfsen, Ann Elisabeth (2023). Dealing with policy expectations of mentoring newly qualified teachers – a Norwegian example. Scandinavian Journal of Educational Research. ISSN 0031-3831. doi: 10.1080/00313831.2023.2250381. Fulltekst i vitenarkiv
  • Jacobsen, Hilde Marie Madsø; Jensen, Ruth & Lejonberg, Eli (2023). Tracing ideas about mentoring newly qualified teachers and the expectations of school leadership in policy documents. International Journal of Leadership in Education. ISSN 1360-3124. doi: 10.1080/13603124.2023.2218110. Fulltekst i vitenarkiv
  • Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Jacobsen, Hilde Marie Madsø (2022). School–University Partnership for School Development: Risks and Realities of a National Policy Initiative. I Othrel-Cass, Kathrin; Laing, Karen J.C. & Wolf, Janet (Red.), Partnerships in Education: Risks in Transdisciplinary Educational Research. Springer Nature. ISSN 978-3-030-98452-6. s. 173–194.
  • Jacobsen, Hilde Marie Madsø; Lejonberg, Eli & Elstad, Eyvind (2020). Veiledning med digital øreplugg: erfaringer fra en utprøvning. I Elstad, Eyvind (Red.), Lærerutdanning i nordiske land. Universitetsforlaget. ISSN 978-82-15-03514-7. s. 296–315.
  • Gunnulfsen, Ann Elisabeth & Jacobsen, Hilde Marie Madsø (2019). Bidrag til et mer motiverende ungdomstrinn? UH-sektorens erfaringer med intensjon og virkelighet i nasjonal politikkutforming. Norsk pedagogisk tidsskrift. ISSN 0029-2052. 103(1), s. 29–41. doi: 10.18261/issn.1504-2987-2019-01-04.

Se alle arbeider i Cristin

  • Jacobsen, Hilde Marie Madsø (2017). Illicit trade in Cultural artefacts. Stronger together: How can the Nordics join forces to stop the illegal import and export of cultural objects? Nordic Council of Ministers/ TemaNord. ISBN 9789289349970. 123 s.

Se alle arbeider i Cristin

  • Lejonberg, Eli; Jacobsen, Hilde Marie Madsø & Mangen, Ole Tobias (2022). Ledelse av profesjonsfellesskapet: Å anerkjenne nyutdannede lærere som ressurser. Skolelederen. ISSN 0802-2062.

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 30. sep. 2019 11:24 - Sist endret 11. apr. 2024 13:33