Faglige interesser
Skoleledelse, veiledning av nyutdannede lærere, skolebasert kompetanseutvikling
PhD prosjekt - Ledelse av veiledning for nyutdannede lærere
Studiens overordnede mål er å beskrive og forstå veiledning av nyutdannede lærere som praksis ved å identifisere politiske styringsideer, organisering av veiledning av nyutdannede lærere og hvordan ulike aktører forstår veiledning.
Mange land strever med frafall fra læreryrket, og både internasjonalt og nasjonalt har det de siste årene vært rettet økende oppmerksomhet mot veiledning av nyutdannede lærere som et tiltak som har vist seg å være effektivt for å støtte nyutdannede lærere i de første årene i ny jobb. Veiledning av nyutdannede er også det vanligste tiltaket som er ment å forebygge at nye lærere slutter i jobben. Internasjonale organisasjoner som OECD og Unesco har engasjert seg i veiledning som et sentralt
profesjonaliseringtiltak i lærerprofesjonen, og har rettet oppmerksomhet mot veiledning av nyutdannede i en rekke publikasjoner og innsatser.
I Norge har veiledning av nyutdannede vært et sentralt tiltak fremmet i norske styringsdokumenter over de siste tre tiårene. Forskning og evalueringer viser imidlertid at det gjenstår en del før veiledning av nyutdannede er en integrert del av lærerprofesjonen og ledd i det generelle arbeidet med kontinuerlig profesjonell utvikling i lærerprofesjonen. En slik situasjon gjør det interessant å studere hvilke forhold som representerer utfordringer når det gjelder mer omfattende gjennomføring av veiledning av nyutdannede. Styring og ledelse er sentrale elementer som har betydning for veiledning av nyutdannede lærere og konteksten veiledningen praktiseres i, doktorgradsprosjektet skal derfor undersøke tre overordnede spørsmål:
1. Hvilke idéer om veiledning av nyutdannede, og forventinger til ledelse formidles i nasjonale styringsdokumenter som tematiserer veiledning av nyutdannede lærere?
2. Hvordan oppfattes disse ideene blant skoleledere og veiledere i videregående skoler, og hvordan organiserer og begrunner skoleledere og veiledere veiledning av nyutdannede?
3. Hvordan oppfatter nyutdannede lærere praksiser knyttet til organisering av veiledning av nyutdannede og aktører involvert i organiseringen av disse praksisene?
Studien skal gjennomføres ved dokumentanalyse av stortingsmeldinger og det nylig innførte Rammeverk for veiledning av nytilsatte nyutdannede lærere. I tillegg skal skoleledere og lærere intervjues om deres praksis og forståelse av veiledning for nyutdannede. Studien fokuserer på styring og organisering av veiledning for nyutdannede lærere i videregående skole.
Undervisning
- Utdanningsledelse
- Veilederutdanning emnekoordinator
Bakgrunn
Universitetet i Oslo, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning
Prosjektleder Ungdomstrinn i utvikling, avdelingsleder PPU, Veilederutdanning
Master of Arts (ESST - European studies of Society, Science and Technology) ved Universitetet i Aalborg.
Cand.Mag religionsstudier ved UiO
Pedagogikk ved UiO
Tidligere arbeidserfaring
Høgskolen i Oslo og Akershus, Institutt for estetiske fag
prosjektleder skolebasert kompetanseutvikling
Albatrass DA
Partner og daglig leder
Universitetet i Oslo, Institutt for kulturstudier og orientalske språk
studiekonsulent og EVU-koordinator