Faglige interesser
Mine forskningsfelt er engelskspråklig litteratur og litteraturdidaktikk. Spesielt interessert i litteraturens verdi og funksjoner i utdanningssystemet, fra grunnskole til høyere utdanning. Jeg har undersøkt temaene i kursplaner og lærebøker i engelsk. Som postdoktor i EDUCATE-prosjektet undersøker jeg blant annet disse temaene ved bruk av videodata. Andre forskningsinteresser er lærerutdanneres identitet og holdninger. Jeg har også skrevet om moderne angloamerikansk fiksjon.
Undervisning
- EDID4009 Master's Thesis in English subject didactics (MA)
- PPU/PROF3025 Ledelse av elevers læring (engelskdidaktikk) (BA)
Akademisk bakgrunn
- 2022-d.d.: Postdoktor Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo
- 2010-2022: Universitetslektor/førsteamanuensis i engelsk ved Institutionen för Språk, litteratur och lärande, Høgskolen i Dalarna
- 2010: Universitetslektor i engelsk, Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap, Universitetet i Ørebro
- 2007: Gjesteforsker, Department of English, University of California at Berkeley, USA
- 2006: Gjesteforsker, Department of English and Related Literature, University of York
- 2004-2010: Doktorgradsstipendiat och timelærer, Engelska institutionen, Uppsala universitet
Utmerkelser
2019: Dosent i engelsk litteratur med fokus på litteraturdidaktik
2017: Excellent lærare, Høgskolen i Dalarna
Verv
- 2017-d.d: Medlem av styret for Litteraturdidaktisk nettverk https://ju.se/ldn
- 2021-d.d: Medlem av redaksjonsrådet for Nordic Journal of English Studies https://njes-journal.com
- 2021-2022: Prodekan i Utbildnings- och forskningsnämnden, Høgskolen i Dalarna
- 2017-2020: Medlem av Humtank humtank.se
- 2017-2020: Leder for den høgskoledidaktiske møtesplassen, Høgskolen i Dalarna
- 2017-2019: Emneansvarlig for emnet engelsk, Høgskolen i Dalarna
- 2016-2020: Leder av Områdenemnden for Humaniora, Høgskolen i Dalarna.