Kirsten Marie Hartvigsen

Bilde av Kirsten Marie Hartvigsen
English version of this page
Brukernavn
Besøksadresse Moltke Moes vei 35 Niels Henrik Abels hus 0851 Oslo
Postadresse Postboks 1099 Blindern 0317 Oslo

FAGLIGE INTERESSER

Jeg er interessert i hvordan religiøse tekster oppfattes, fortolkes og formidles i ulike kontekster. Som bibelforsker har jeg undersøkt hvordan religiøse tekster har blitt lest, hørt, og fortolket i ulike historiske kontekster. Som religionsdidaktiker har jeg fokusert på hvordan religiøse tekster formidles av lærere og lærebøker og på elevers forståelse av religiøse tekster. Forskningen min er interdisiplinær, med vekt på perspektiver fra litteraturteori, lingvistikk og ulike kognitive tilnærminger til litteratur. I senere år har jeg både brukt disse teoretiske perspektivene til å kaste lys over historisk resepsjon av religiøse tekster og til å analysere empirisk materiale.

UNDERVISNING OG VEILEDNING

2016 – dd Veiledning av studenter som skriver masteroppgave i religions- og etikkdidaktikk. Undervisning i religions- og etikkdidaktikk på følgende kurs på bachelor- og masternivå: PPU3210, PPU3220, PROF1015, PROF3025, PROF4045, RELDID4001, RELDID4002, RELDID4009, RELDID4010 og RELDID4090. Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Universitetet i Oslo.

2010 – 2014 Undervisning på bachelor- og masternivå på følgende kurs: Kvinner i Bibelen, Bachelorprosjekt, Religionshistorisk grunnkurs, Tidlig jødisk og kristen mystikk og Spesialiseringsmodul 2: Mystikk og magi. Teologisk fakultet/ARTS, Institutt for kultur og samfunn – Religionsvitenskapelig avdeling, Aarhus Universitet.

2003 – 2008 Undervisning på bachelor- og masternivå på følgende kurs: KRIS1004, KRIS2001, KRIS4004. Det teologiske fakultet, Universitetet i Oslo.

2005 Undervisning på følgende kurs på bachelornivå: KRL204. MF vitenskapelig høyskole.

 

CV

UTDANNING

2009 PhD: “Prepare the Way of the Lord:” Towards a Cognitive Poetic Analysis of Audience Involvement with Characters and Events in the Markan World. Det nye testamentet, Det teologiske fakultet, Universitetet i Oslo.


2001 Cand.philol. (Kristendomskunnskap). MF vitenskapelig høyskole.

2000 Praktisk-pedagogisk utdanning, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo.    

1996 Cand.mag. (Tysk, historie, kristendomskunnskap, koinégresk og jødisk-hellenistisk kultur). Universitetet i Oslo og MF vitenskapelig høyskole. 

 

NÅVÆRENDE STILLING
2019 –  d.d. Førsteamanuensis i religions- og etikkdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo.

2021 –  d.d. Redaktør for Acta Didactica Norden

TIDLIGERE STILLINGER
2016 – 2019 Førstelektor i religions- og etikkdidaktikk ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo.

2015 Lærer ved Ringstabekk skole.

2013 – 2014 Postdoktor ved Institutt for kultur og samfunn (Religionsvitenskapelig avdeling), ARTS, Aarhus Universitet.

2010 – 2013 Postdoktor ved Det teologiske fakultet, Universitetet i Oslo.

2009 Lærer ved Hakadal ungdomsskole.

2003 – 2008 PhD-stipendiat i Det nye testamentet ved Det teologiske fakultet, Universitetet i Oslo.

2005 Timelærer ved MF vitenskapelig høyskole.

2001 – 2005 Lærer ved Stav ungdomsskole.

SAMARBEID OG NETTVERK

2019-2021 Deltaker i det internasjonale nettverket Cognitive Linguistics and New Testament Narrative: Investigating Methodology through Characterization

2014-2015 Deltaker i det europeiske bokprosjektet The Complexity of Conversion: Intersectional Perspectives on (Religious) Change in Antiquity

2012-2013 Deltaker i det internasjonale nettverket Sacred Meal, Communal Meal, Table Fellowship, and the Eucharist

2010-2013 Medlem av styringsgruppen for NordForsk-nettverket Socio-Cognitive Perspectives on Early Judaism and Early Christianity

2008-2010 Deltaker i det internasjonale nettverket Ablution, Initiation, and Baptism in Late Antiquity. Texts and Rites in Early Judaism, Graeco-Roman Religion and Early Christianity

2005-2006 Deltaker i NordForsk-nettverket Early Christianity in its Greco-Roman Context

FORSKNINGSOPPHOLD

1.7.2012-12.06.2013 Aarhus Universitet

2.4.-30.6.2012 University of Chicago

1.9.2011-1.4 2012 Aarhus Universitet

1.4.-31.8. 2011 Christian-Albrechts-Universität zu Kiel

1.9. 2010- 31.3. 2011 Aarhus Universitet

MEDLEMSKAP

2020 – d.d. Assosiert medlem av International Seminar of Religious Education and Values (ISREV).

2020 – d.d. Medlem av Norsk religionspedagogisk forskerforum (NoReFo)

2019 – d.d. Medlem av The Society of New Testament Studies (SNTS).

2003 – d.d. Medlem av Society of Biblical Literature

Publikasjoner

  • Hartvigsen, Kirsten Marie & Haakedal, Elisabet (2022). Jesus’ parables for and by ten-year-olds: applying blending theory in in-depth analyses of pupils’ RE texts, RE textbook passages, and teacher’s handbook passages in the context of Norwegian inclusive public religious education. British Journal of Religious Education. ISSN 0141-6200. doi: 10.1080/01416200.2022.2052803. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hartvigsen, Kirsten Marie (2021). How audience members envision new testament characters: Mental character models, blending, and the reception of Luke 1:5-2:52. Biblical Interpretation. ISSN 0927-2569. 29(4-5), s. 551–589. doi: 10.1163/15685152-29040007. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hartvigsen, Kirsten Marie (2021). The Complexity of Aseneth's Transformation, The Complexity of Conversion. Intersectional Perspectives on Religious Change in Antiquity and Beyond. Equinox Publishing. ISSN 9781781795729.
  • Hartvigsen, Kirsten Marie & Tørresen, Kristina (2019). Beyond the Bullet Points: Teaching the Bible in Norwegian Upper Secondary Religious Education. Religious Education. ISSN 0034-4087. s. 1–13. doi: 10.1080/00344087.2019.1706018. Fulltekst i vitenarkiv
  • Hartvigsen, Kirsten Marie (2019). Knowledge about the Bible and Skills for Biblical Interpretation Imparted by Norwegian RE Textbooks for Upper Secondary Education. Religious Education. ISSN 0034-4087. doi: 10.1080/00344087.2019.1677997.
  • Hartvigsen, Kirsten Marie (2017). The Meal Formula, the Honeycomb, and Aseneth's Transformation. I Hellholm, David & Sänger, Dieter (Red.), The Eucharist – Its Origins and Contexts. Sacred Meal, Communal Meal, Table Fellowship in Late Antiquity, Early Judaism, and Early Christianity. Mohr Siebeck. ISSN 978-3-16-153918-3. s. 223–251.
  • Hartvigsen, Kirsten Marie (2011). Matthew 28:9-20 and Mark 16:9-20: Different Ways of Relating Baptism to the Joint Mission of God, John the Baptist, Jesus, and their Adherents. I Hellholm, David; Vegge, Tor; Norderval, Øyvind & Hellholm, Christer (Red.), Ablution, initiation, and baptism : late antiquity, early Judaism, and early Christianity. Walter de Gruyter (De Gruyter). ISSN 978-3-11-024751-0. s. 655–715. doi: 10.1515/9783110247534.655.

Se alle arbeider i Cristin

  • Hartvigsen, Kirsten Marie (2018). Aseneth's Transformation. Walter de Gruyter (De Gruyter). ISBN 978-3-11-036337-1. 246 s.
  • Hartvigsen, Kirsten Marie (2012). Prepare the Way of the Lord:Towards a Cognitive Poetic Analysis of Audience Involvement with Characters and Events in the Markan World. Walter de Gruyter (De Gruyter). ISBN 978-3-11-025347-4. 621 s.

Se alle arbeider i Cristin

Se alle arbeider i Cristin

Publisert 15. aug. 2016 12:46 - Sist endret 22. sep. 2022 12:56