Faglige interesser
Melands forskningsinteresser er særlig knyttet til spenningsfeltet mellom juss og pedagogikk med vekt på læreplaner, men også styring av utdanningssystemer og utdanningspolitikk i bred forstand. Meland er en del av forskergruppen CLEG.
- Læreplanreformer
- Utdanningsrett
- Styring av utdanning
- Utdanningsledelse
Bakgrunn
Meland har arbeidet som lektor i skolen i mange år, på ungdomstrinnet, men primært i videregående skole. Hun har også fem års erfaring som avdelingsleder i videregående skole, med blant annet ansvar for veiledning, universitetsskolesamarbeid, praksisstudenter og DEKOMP.
I tillegg til hovedfag i kristendomskunnskap fra 2003, har hun en mastergrad i utdanningsledelse fra 2022. Masteroppgavens tema var ledelse av reformarbeid i videregående skole, med fokus på overgangen fra policy til praksis.
Undervisning
Meland underviser og veileder på Masterprogrammet i utdanningsledelse og på Rektorutdanningen.