-
Jammeh, Binta-Victoria; Granlund, Lise; Erdal, Silje Førland & Lenz, Claudia
(2024).
Forskerperspektivet på Involve to Evolve. .
-
Jammeh, Binta-Victoria; Lenz, Claudia; Erdal, Silje Førland & Granlund, Lise
(2024).
Demokratilæring i møte med marginaliserte elever- hvem eller hva skal "løftes"? .
-
Granlund, Lise; Erdal, Silje Førland & Jammeh, Binta-Victoria
(2023).
Demokratiopplæring og elevmedvirkning på skandinavisk demokraticamp.
-
Erdal, Silje Førland & Ryen, Erik
(2023).
Introduksjon til samfunnsfagdidaktikk,
Introduksjon til fagdidaktikk.
Universitetsforlaget.
ISSN 9788215066066.
-
Jammeh, Binta-Victoria & Erdal, Silje Førland
(2023).
Hate speech and conspiracy in online discourse.
-
Jammeh, Binta-Victoria; Granlund, Lise & Erdal, Silje Førland
(2023).
Involve to evolve – Scandinavian citizenship in diverse schools.
-
Erdal, Silje Førland & Lenz, Claudia
(2022).
Podkast: Har norske lærarar fått berøringsangst for rasisme?
-
Erdal, Silje Førland & Jammeh, Binta-Victoria
(2022).
«Diversity and inclusive practices in the classroom. Examples of practices that work. Norwegian experiences».
-
Erdal, Silje Førland
(2022).
Skulen i eit mangfoldig samfunn - moglegheiter og utfordringar.
-
Erdal, Silje Førland & Gudmundson, Lars
(2021).
Podkast: 10 år etter 22.juli: Hvordan undervise barn og unge om temaet?
-
Erdal, Silje Førland & Kosberg, Eva
(2021).
Vurdering for læring i samfunnsfag.
I Erdal, Silje Førland & Granlund, Lise (Red.),
Samfunnsfagdidaktikk.
Universitetsforlaget.
ISSN 9788215031019.
s. 241–262.
-
Erdal, Silje Førland
(2021).
Samfunnsfag som arena for å undervise om og førebyggje rasisme.
I Erdal, Silje Førland & Granlund, Lise (Red.),
Samfunnsfagdidaktikk.
Universitetsforlaget.
ISSN 9788215031019.
s. 264–282.
-
Ryen, Erik; Granlund, Lise & Erdal, Silje Førland
(2021).
Samfunnsfagenes fagdidaktikk.
I Erdal, Silje Førland & Granlund, Lise (Red.),
Samfunnsfagdidaktikk.
Universitetsforlaget.
ISSN 9788215031019.
s. 13–27.
-
Granlund, Lise & Erdal, Silje Førland
(2021).
Fire innfallsvinkler til undervisning om 22.juli-terroren.
I Erdal, Silje Førland & Granlund, Lise (Red.),
Samfunnsfagdidaktikk.
Universitetsforlaget.
ISSN 9788215031019.
s. 136–153.
-
-
Erdal, Silje Førland
(2020).
Demokratisk medborgerskap i mangfoldige samfunn - Skolen som arena for å forebygge diskriminering og gruppefiendtlighet.
-
Erdal, Silje Førland; Brataas, Gøril & Lunde, Mai Lill Suhr
(2019).
Elever som læringsstøtte for hverandre.
-
Erdal, Silje Førland & Granlund, Lise
(2019).
Hva skal vi lære bort om 22.juli? Perspektiver og didaktiske vinklinger.
-
Erdal, Silje Førland
(2019).
22.juli 2011. Korleis kunne det skje?
-
Erdal, Silje Førland & Granlund, Lise
(2019).
22.juli-undervisning i samfunnsfag. Perspektiver og didaktiske vinklinger.
-
-
-
Norheim, Christine Lillethun; Erdal, Silje Førland; Sæther, Elin & Moldrheim, Solveig
(2018).
Klassesamtaler om etniske og religiøse minoriteter.
-
Erdal, Silje Førland; Sæther, Elin; Moldrheim, Solveig & Norheim Lillethun, Christine
(2018).
22.juli-undervisning og perspektivtaking.
-
Erdal, Silje Førland
(2018).
Vurdering for læring i samfunnsfag.
-
Moldrheim, Solveig; Sæther, Elin; Erdal, Silje Førland & Norheim, Christine
(2018).
Perspektivtakingsmetodikk.
Vis sammendrag
Beskrivelse av sesjonen:
PS08 (rom U3505 – 3. etasje) DEMBRA - Lærerutdanning og demokratisk beredskap mot rasisme, antisemittisme og gruppefiendtlighet I denne sesjonen tar vi utgangspunkt i begrepet mangfold og viser ulike måter mangfold tematiseres i samfunnsfagdidaktikk i lærerutdanningene. Bidragsyterne samarbeider innenfor prosjektet Dembra for lærerutdannere, der vi jobber med å utvikle kompetanse som kan bidra til at nyutdannede lærere blir tryggere i møte med gruppebaserte fordommer og krevende situasjoner i klasserommet. Sesjonen er bygd opp rundt korte paper-presentasjoner, samt utprøving av en praktisk øvelse som skal bidra til mangfoldskompetanse og diskusjon.
• Elin Sæther, Greta Björk Gudmundsdottir og Kristin Vasbø (UiO): «Lærerstudenters mangfoldsforståelse»
• Christine Norheim (UiO): «Klassesamtaler om etniske og religiøse minoriteter»
• Solveig Moldrheim (UiB): «Perspektivtakingsmetodikk»
• Silje Førland Erdal (UiO): «22.juli-undervising og perspektivtaking»
-
Lenz, Claudia; Korbøl, Karsten; Anker, Trine; Bråten, Oddrun Marie Hovde; Kvamme, Ole Andreas & Sæther, Elin
[Vis alle 14 forfattere av denne artikkelen]
(2018).
Overstyring av 22. juli-senterets formidlingsvirksomhet.
VG : Verdens gang.
ISSN 0805-5203.