Ny spennende fase i prosjektet
Verktøyet for veiledning har også knyttet til en beslutningssimulator, selv-evaluering og elevrespons som er blitt videreutviklet og tatt i bruk i veiledning med nyutdannede lærere.
I prosjektet har forskere og utviklere fra UiO samarbeidet med veiledere i videregående skoler i Viken og ansatte i seksjon Kompetanse- og skoleutvikling i Viken.
Hvem har tatt i bruk verktøyet?
- Nyutdannede lærere og veiledere
- Deltakerne skal ta verktøyene i bruk i sin veiledning denne våren.
Hva sier de ansatte ved skolene om sine erfaringer med prosjektet?
Lejla Huseincehajic:
– Jeg har allerede tatt verktøyet i kollegaveiledning og opplever det som veldig nyttig.
Det sier Lejla Huseincehajic, som er lektor, veileder, og veiledningskoordinator og ressursperson i veiledning.
– Jeg har derfor informert ledergruppa, veilederteamet og nyansatte på min skole om prosjektet, vår deltakelse og delt erfaringer med bruk av verktøyet. Jeg har allerede tatt verktøyet i kollegaveiledning og opplever det som veldig nyttig, sier hun.
– Ellers har jeg satt veldig stor pris på å teste ut verktøyet sammen med kolleger fra andre skoler, drøfte svakheter og styrker ved verktøyet og få observasjon på egen veiledning (metakommunikasjon).
– Jeg opplevde samlingen som godt organisert.
Silje Husemoen:
Som veiledningskoordinator på Nesodden vgs og nøkkelveileder i veiledernettverket mellom Nesodden, Frogn og Vestby vgs, har jeg en del erfaring med veiledning i ulike settinger. I den sammenheng driver jeg bl.a. med kompetanseheving av veiledere på de tre skolene gjennom seminarer og annet. Jeg er med andre ord mer enn gjennomsnittet opptatt av veiledning som en del av skolehverdagen. I det siste har vi rettet oppmerksomheten mot hvordan veiledning kan brukes i forbindelse med profesjonsutvikling for hele personalet på de tre skolene. I den sammenheng har vi etablert et samarbeid med FIKS på UiO.
I nettverket vårt er vi i ferd med å utarbeide en plan for neste veiledningsseminar på de involverte skolene. Seminarene våre inneholder som regel en blanding av teori, erfaringsdeling, caser, veiledning på veiledning og utprøving. Innimellom involverer vi også en oppfordring til FoU`er for å få fram kontinuitet og faktisk kompetanseheving. Når vi skal ha neste samling for veiledere i april, ser vi for oss å presentere verktøy for veiledning for deltakerne våre.
Vi ser at det kan være et særdeles nyttig verktøy både for veiledere med og uten formell kompetanse. Verktøyet er pedagogisk og intuitivt bygget opp, og kan brukes av veiledere så vel som veisøkere. Det er en styrke. På seminaret i april vil vi vise fram hvordan man kan bruke beslutningssimulatoren konstruktivt. Det vil si at vi også vil åpne for dialog rundt det at den, i tillegg til å være læringsskapende, bevisstgjørende og refleksjonsorientert, også kan oppleves normativ og styrende. Vi tenker veilederne våre skal få prøve seg med å reflektere rundt hvordan de selv kan ha nytte av verktøyet i rollen som veileder. Avsnittet om gruppeveiledning vil vi også bruke i forbindelse med at vi skal ha en bolk med observasjon av en faktisk veiledningssituasjon. Et annet tema for seminaret vårt vil være video som observasjonsverktøy.
Oppsummert fra deltakerne
- Verktøyet er nyttig og interessant.
- Gleder oss til å vise det fram og teste ut hvordan vi kan bruke det både i individuelle og gruppebaserte veiledningssituasjoner.
- Tilbakemeldingen fra nyansatte som var med på samlingen var udelt positiv.
- Nye tanker og nye mestringsforventninger kom fram i løpet av seminaret.
- Vi gleder oss derfor til at også den fanen i veiledningsverktøyet blir aktivert og klar for bruk.
Ny samling i april 2023 og det ser vi frem til.
Det skjer mye spennende i prosjektet og nå skal det lanseres en egen pod-cast, så følg med.
Kontakt
Førsteamanuensis Eli Lejonberg