Praksis ved en skole ILS ikke har avtale med

Er du bosatt utenfor Oslo/Viken og ønsker å gjennomføre praksis i nærheten av ditt bosted? I kortpraksis og langpraksis på PPU deltid og PPU heltid kan studenter gjennomføre praksisen ved en skole ILS ikke har en avtale med. Studenter på Lektorprogrammet har per nå ikke denne muligheten i kortpraksis, og det er under utfasing i langpraksis.

Praksis ved andre skoler enn ILS’ partnerskoler – retningslinjer

ILS har en samarbeidsavtale med over 120 skoler i Oslo og Viken - såkalte partnerskoler.

ILS utplasserer sine studenter ved disse partnerskolene, og studenter kan ikke avtale praksis med skolene som ILS har en avtale med. Studenter har imidlertid mulighet til å avtale praksis med en skole som ILS ikke har en avtale med. For å ha mulighet til å avtale praksis med andre enn ILS’ partnerskoler må samtlige av følgende krav oppfylles:

Kravet om praksis ved både grunnskole og videregående skole må oppfylles.

• Dersom studenten ønsker å avtale praksis med en skole må studenten være oppmerksom på at kravet praksis i både videregående skole og grunnskole må oppfylles.
  • Praksis må gjennomføres på 8.-13. trinn eller i voksenopplæringen
    • På PPU deltid og PPU heltid er det også tillatt å gjennomføre praksis ved egen skole i 5.-7.-trinn

Studenten må selv avtale praksisplassen med skolen

• Studenten må gi beskjed til praksisansvarlig ved ILS om at praksis skal gjennomføres på selvvalgt skole og oppgi en kontaktperson ved den aktuelle skolen. ILS tar deretter kontakt med denne personen og får en bekreftelse på at skolen kan oppfylle alle krav.
  • Kontaktpersonen skal være en i skolens ledelse. Kontaktpersonen kan ikke være veileder.

Skolen må kunne gi studenten nok undervisning og veiledning i uken.

Skolen må stille med veileder

• Praksisveileder ha formell lærerutdanning, ha minst tre års undervisningserfaring og bør ha veilederutdanning.
  • Veilederen(e) må være utdannet i de aktuelle faget/fagene.
  • Hver student skal i hver praksisperiode ha tre til fire klokketimer veiledning i uka. Dette kan gis som individuell veiledning og par-/gruppeveiledning.
  • Hver student kan ha flere enn en veileder, men bør ikke ha flere enn to.
  • En veileder bør ikke ha flere enn to studenter.

Skolen må kunne ta i mot en annen student fra samme studieprogram, med samme fagkombinasjon, hvis ILS ønsker det.

• De to studentene kan ha samme veileder i samme klasser.
  • Studenten som har praksis ved egen skole kan ikke kreve å ha en medstudent i praksis. Reisevei og fagkombinasjon avgjør om ILS har mulighet til å sende en student til den aktuelle skolen.

Skolen må gjøre seg kjent med «Retningslinjer for praksis».

Dersom det er meldt om tvil om egnethet fra tidligere praksisperioder, eller studenten har fått ikke-bestått/ikke-godkjent praksis tidligere, må studenten utplasseres ved en av ILS partnerskoler.

Ønsker du å gjøre en egen praksisavtale med en skole kan du følge vår veiledning for hvordan du kan gå frem.

Se også informasjon om praksis ved egen arbeidsplass.

Publisert 26. okt. 2020 10:37 - Sist endret 9. jan. 2024 15:52