Vurderingsbesøk i langpraksis

Studenter blir vurdert av veileder i alle praksisperioder. I tillegg vil det i langpraksis bli gjennomført minst to vurderingsbesøk, ett fra skolens ledelse og ett fra ILS.

Hva er et vurderingsbesøk?

Et vurderingsbesøk er ikke en eksamen, men en del av den totale vurderingen av en students praksisperiode. Et vurderingsbesøk er både vurdering og veiledning, og gjennomføres ved at en praksisvurderer, som ikke er praksisveileder, er til stede i en av studentens undervisningstimer. Etter undervisningstimen er gjennomført vil praksisvurderer ha en veiledningssamtale med studenten. Veileder skal være til stede både i timen og under samtalen mellom praksisvurderer og studenten. Har studenten parpraksis, må studenten ha hovedansvaret for undervisningen gjennom vurderingen. Det skal alltid foreligge en undervisningsplan ved vurderingsbesøk. Det er ikke prakissvurderer eller veileder alene som avgjør om praksisperioden i sin helhet er bestått, det er en samlet vurdering av alle som har vurdert studenten.

Vurderingsbesøket fra ILS kan også gjennomføres digitalt, ved at studenten i samråd med veileder tar opptak av en undervisningstime som lastes opp i OneDrive. For mer informasjon om digitalt vurderingsbesøk, se: https://www.uv.uio.no/ils/forskning/prosjekter/dipp/

Vurderingsrutiner for studenten

  • Studenten skal i løpet av første uke av praksisperioden laste opp sin timeplan til ILS via OneDrive i UiO Office 365. Timeplanmal fra ILS skal benyttes. Studenten er ansvarlig for å orientere ILS om endringer i planen.

  • Skolens kontaktperson (koordinator) vil deretter bli kontaktet av den som skal ha vurderingsbesøk, for å avtale tidspunkt.
  • Ved vurderingsbesøk skal det foreligge en undervisningsplan. Undervisningsplanen leveres senest dagen før i forkant av vurderingensbesøket.
  • Praksisvurderer skal informere studenten om hva som vil rapporteres og om sin konklusjon.
  • Etter vurderingsbesøket fyller praksisvurderer ut en vurderingsrapport. Studenten kan kreve innsyn i rapporten jf. forvaltningslovens bestemmelser.

Vurderingsrutiner for skolens vurderer

Før vurdering:

  • Skolens vurderingsbesøk bør holdes av en i skolens ledelse, men det kan i noen tilfeller holdes av en annen faglærer ved skolen. Viktig: Studentens veileder(e) kan ikke ha vurderingsbesøk.
  • Studenten skal varsles om tidspunkt for vurderingsbesøk god tid i forveien.
  • Studentens undervisningsplan skal alltid foreligge ved vurdering. Praksisvurderer kan be om at studenten leverer det dagen før, men kan ikke kreve at det er klart før inntil 15 minutter før selve vurderingen. Det skal ikke gis førveiledning på undervisningsplanen.
  • Praksisvurderer skal møte veileder og student senest 15 minutter før timen.

Selve vurderingen:

  • Praksisvurderer observerer en økt studenten underviser. Veileder skal være til stede.
  • Praksisvurderer skal vurdere studenten opp mot «vurderingskriteriene for praksis». Se mer informasjon om dette under.
  • Dersom medstudenter ønsker å observere undervisningen under vurderingsbesøket er det greit så lenge det er i orden for studenten som har timen, veileder og praksisvurderer.

Veiledningssamtalen etter undervisningsøkten:

  • Praksisvurderer skal gjennomføre en veiledningssamtale på cirka 45 minutter med studenten.
  • I veiledningssamtalen skal veileder være til stede. Medstudent(er) kan ikke delta i denne samtalen.
  • Veiledningssamtalen bør starte med at studenten får reflektere over undervisningen. Praksisvurderer skal gi tydelige og konkrete tilbakemeldinger til studenten i samtalen. Studenten skal ikke være usikker på hva som blir rapportert i rapporten som skal sendes til ILS.

Etter veiledningssamtalen:

  • Vurderingsrapporten skal sendes inn så snart som mulig etter vurderingsbesøket, senest en uke etter endt praksis
  • Hvis praksisvurderer huker av på at det er «tvil om praksis kan bestås» må praksisivurderer umiddelbart kontakte ILS ved å sende e-post til praksis@ils.uio.no.

Vurderingsrutiner for ILS-praksisvurderer

Før vurdering:

  • Administrasjonen ved ILS sender praksisvurderer lenke til studentenes praksismappe for tilgang til timeplan og undervisningsplan.
  • ILS-vurderer skal avtale tid for vurderingsbesøk med skolens kontaktperson (koordinator), ikke med veileder. Avtalen bør gjøres så tidlig som mulig, slik at skolen kan koordinere skolens vurderinger og andre ILS-vurderinger.
  • Studenten skal varsles om vurderingsbesøk god tid i forveien
  • Studentens undervisningsplan skal alltid foreligge ved vurderingsbesøk. Praksisvurderer kan be om at studenten leverer det dagen før, men kan ikke kreve at det er klart før inntil 15 minutter før selve vurderingen. Det skal ikke gis førveiledning på undervisningsplanen.
  • Praksisvurderer skal møte veileder og student senest 15 minutter før timen.

Selve vurderingen:

  • Praksisvurderer observerer en økt studenten underviser. Veileder skal være til stede.
  • Praksisvurderer skal vurdere studenten opp mot «vurderingskriteriene for praksis». Se mer informasjon om dette under.
  • Dersom medstudenter ønsker å observere undervisningen under vurderingen, er det greit så lenge det er i orden for studenten som har timen, veileder og praksisvurderer.

Veiledningssamtalen etter undervisningsøkten:

  • Praksisvurderer skal gjennomføre en veiledningssamtale på cirka 45 minutter med studenten.
  • I veiledningssamtalen skal veileder være til stede. Medstudent(er) kan ikke delta i denne samtalen.
  • Veiledningssamtalen bør starte med at studenten får reflektere over undervisningen. Praksisvurderer skal gi tydelige og konkrete tilbakemeldinger til studenten i samtalen. Studenten skal ikke være usikker på hva som blir rapportert i rapporten som skal sendes til ILS.

Etter veiledningssamtalen:

  • Vurderingsrapporten skal sendes inn så snart som mulig etter vurdering, senest en uke etter endt praksis
  • Hvis praksisvurderer huker av på at det er «tvil om praksis kan bestås» må praksisivurderer umiddelbart kontakte ILS ved å sende e-post til praksis@ils.uio.no.

 

Vurdering

I praksisvurderingen skal studenten vurderes opp mot «vurderingskriteriene for praksis». 

Hvis praksisvurderers vurdering er at studenten ligger i underkant på en eller flere av vurderingsområdene, bør den rapportere om at det er tvil om praksis kan bestås.

Nytt vurderingsbesøk ved tvil om studenten kan bestå praksis

Dersom praksisivurderer etter undervisningstimen og samtalen etterpå, konkluderer med at det er tvil om langpraksis kan bestås, kan ILS foreta en eller flere ekstra vurderingsbesøk. Studenten kan imidlertid ikke kreve dette. Tvilsvurderingen foregår på samme måte som vanlig vurderingsbesøk, men praksisvurderer vil få informasjon om hvilke områder studenten har utfordringer med.

Hensikten med en eller flere ekstra vurderingsbesøk er å gi studenten mulighet til å vise nødvendig forbedring på punktene det er meldt tvil på, samt å sikre et bredere vurderingsgrunnlag i vurderingen av bestått eller ikke bestått praksis.

Studenten får et brev fra ILS hvor det fremgår at det er meldt tvil om praksis kan bestås og at det settes opp et ekstra vurderingsbesøk. Tidspunkt for vurderingsbesøket avklares i samarbeid med veileder og praksisvurderer.

Et vurderingsbesøk som konkluderer med tvil oppheves ikke av at neste vurderer konkludere med at langpraksis kan bestås. Dersom det er en eller flere vurderer(e) eller veileder(e) som er i tvil, skal studentens vurderingskomité sammenkalles. Vurderingskomiteen består av studentens veileder(e), ILS-vurderer(e) og skolens praksisvurderer. Det er studentens vurderingskomité som fatter vedtak om bestått eller ikke bestått praksis, ikke den enkelte praksisvurderer eller veileder.

Publisert 19. mai 2023 08:59 - Sist endret 22. apr. 2024 11:12