-
Kaliisa, Rogers; Mørch, Anders & Kluge, Anders
(2021).
Correction to: ‘My Point of Departure for Analytics is Extreme Skepticism’: Implications Derived from An Investigation of University Teachers’ Learning Analytics Perspectives and Design Practices (Technology, Knowledge and Learning, (2021), 10.1007/s10758-020-09488-w).
Technology, Knowledge and Learning.
ISSN 2211-1662.
doi:
10.1007/s10758-021-09574-7.
-
Farsjø Aure, Caroline; Moen, Anne & Kluge, Anders
(2020).
Aktivisering av eldre i ernæringsarbeid.
-
Kluge, Anders
(2020).
Med oppstartsbedrifter i utdanning:
Erfaringer fra prosjekter med skole, forskere og bedrifter – et eksempelprosjekt med programmering i skolen
.
-
Kluge, Anders
(2020).
Hva tenker vi på når vi tenker digitalt?
In Engen, Bård Ketil (Eds.),
Digitalisering, kompetanse og læring.
Gyldendal Akademisk.
ISSN 978-82-05-53831-3.
-
Kluge, Anders; Litherland, Kristina Torine; Borgen, Per Harald & Langslet, Gløer Olav
(2019).
Combining programming with audio explanations.
-
Kluge, Anders
(2019).
Skole: Teknologi er ikke enten-eller .
Klassekampen.
ISSN 0805-3839.
51(79),
p. 22–22.
-
Kluge, Anders & Dolonen, Jan Arild
(2018).
Kritisk tenkning og problemløsning i norsk skole: Integrert, målbart, og lærbart?
-
Kluge, Anders
(2017).
Om læring og klassestørrelse.
Dagsavisen.
ISSN 1503-2892.
-
Kluge, Anders
(2016).
Bridging in Mathematics: Learning Algebra by Using Games in School.
In Elstad, Eyvind (Eds.),
Educational Technology and Polycontextual Bridging.
Brill|Sense.
ISSN 978-94-6300-643-9.
p. 107–127.
-
Farsjø, Caroline; Kluge, Anders & Moen, Anne
(2016).
Designvurderinger i APPETITT - app for eldre om ernæring.
-
Kluge, Anders
(2016).
Teknologi og programmering for alle: En faggjennomgang med forslag til endring i grunnopplæringen
.
-
Kluge, Anders
(2016).
Utfordringer for lærere og for ed-tech bedrifter.
-
Kluge, Anders & Mørken, Knut Martin
(2016).
Nytt skolefag nødvendig.
Dagens næringsliv.
ISSN 0803-9372.
-
Kluge, Anders
(2016).
Med spill på timeplanen.
-
Farsjø, Caroline; Kluge, Anders; Wensaas, Gro Hilde; Skulberg, Vigdis Brit & Moen, Anne
(2015).
Uten mat og drikke.
-
Kluge, Anders
(2014).
Scientific inquiry and digital representations.
-
Kluge, Anders; Dolonen, Jan Arild & Gilje, Øystein
(2014).
Læring og spill i skolen.
Dagens næringsliv.
ISSN 0803-9372.
Show summary
Debattinnlegg knyttet til to tilsvar til kronikk av samme forfattere datert 23.04.2014
-
Kluge, Anders; Dolonen, Jan Arild & Gilje, Øystein
(2014).
Dataspill og læringsutbytte.
Dagens næringsliv.
ISSN 0803-9372.
-
Furberg, Anniken Larsen & Kluge, Anders
(2013).
Exploring computer-environments as support for students’ reflection on lab-Experiments. Paper presented at the 15th Biennial Conference of the European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI).
-
-
Kluge, Anders & Krange, Ingeborg
(2012).
How to link different interactive models of the same phenomena.
-
Kluge, Anders
(2012).
Teknologi for læring.
-
Kluge, Anders
(2011).
Fra 'fridag' til engasjert læring.
-
Furberg, Anniken Larsen & Kluge, Anders
(2011).
Elever løser gamle krimgåter.
[Newspaper].
Aftenposten.
-
Kluge, Anders & Krange, Ingeborg
(2011).
"How to link different interactive modelsof the same phenomena across technology, sites, and contexts for productive learning?".
-
Kluge, Anders
(2010).
The Dyad and the simulator.
-
Kluge, Anders
(2009).
Hvordan ta i bruk digitale ressurser i undervisningen?
-
Kluge, Anders
(2008).
Luring med læring.
Aftenposten (morgenutg. : trykt utg.).
ISSN 0804-3116.
-
Dolonen, Jan Arild; Kluge, Anders; Toussaint, Jeremy; Drevon, Thomas & Roaldset, Live K
(2008).
Elevprodukt.
-
Ludvigsen, Sten Runar; Kluge, Anders; Krange, Ingeborg & Ulfsnes, Kari-Anne
(2008).
På nett med framtida i ti år.
[Newspaper].
UniForum.
-
Kluge, Anders
(2008).
Lettere å lære med ny teknologi?
[Internet].
Forskning.no.
-
Kluge, Anders
(2008).
Får 5,5 millionar til forsking på naturfag.
[Newspaper].
UniForum.
-
Kluge, Anders
(2008).
Overgangsproblemer.
[Newspaper].
Drammens Tidende.
Show summary
Om bruk av IKT i skolen
-
Qvale, Knut & Kluge, Anders
(2008).
Elevprodukt.
-
Kluge, Anders
(2008).
Simuleringer i naturvitenskap og matematikk.
-
Kluge, Anders
(2008).
Integrering av IKT i skolen.
-
Kluge, Anders
(2008).
Interaksjonsdesign og læring.
-
Kluge, Anders
(2003).
Construction, consumption and creation � the convergence of medium and tool.
-
Kluge, Anders
(2003).
Exploring Medium-Tool Relations: Field Trials in Construction of Hypermedia in Schools.
-
Kluge, Anders & Mørch, Anders Irving
(2003).
Konvergens i bruk av datamaskinen som medium og verktøy.
-
Kluge, Anders
(2002).
Hva er Interaktivitet ?
-
Kluge, Anders
(2002).
LAVA - hvordan stimulerer teknologi ?
-
Kluge, Anders
(2002).
Interactivity in new media.
-
Kluge, Anders
(2002).
Technology as interactive media.
-
Kluge, Anders
(2002).
User Activity in New Media: Stimulation by Design.
-
Kluge, Anders
(2002).
Trenger datamaskiner å være så vanskelige å bruke?
-
Kluge, Anders
(2001).
Interaction Design of Multimedia Content and Tools.
-
Kluge, Anders
(2001).
Designing for an Active User.
-
Kluge, Anders
(2000).
Trenger datamaskiner å være så vanskelig å bruke ?
Show summary
En analyse av hvorfor datamaskiner er utformet slik de er,
hvorfor så mye vekt er lagt på teknologi og så lite på brukskvalitet,
mekamismer i teknologiutvikling og programvareutvikling, standardisering,
og hvilke mulige utveier et er av uføret.
-
Dolonen, Jan Arild; Kluge, Anders; Litherland, Kristina & Mørch, Anders Irving
(2019).
Litteraturgjennomgang av programmering i skolen.
Universitetet i Oslo.
Full text in Research Archive
-
Dolonen, Jan Arild & Kluge, Anders
(2019).
Macroscope prosjektet - Bruk av EdTech-tjenesten Macroscope i høyere økonomisk utdanning.
Universitetet i Oslo.
-
Kluge, Anders; Dolonen, Jan Arild; Scherer, Ronny & Ludvigsen, Sten Runar
(2018).
Testing and Teaching Critical Thinking and Problem Solving in a Changing World. Summative report from the PROBE-project: Critical thinking and problem-solving skills in a changing world. An approach to the design of classroom-based assessment and teaching.
Universitetet i Oslo.
-
Kluge, Anders; Boothby, Russel Clark; Dolonen, Jan Arild; Scherer, Ronny & Ludvigsen, Sten Runar
(2017).
Critical Thinking in a Changing World: ASSESSMENT FRAMEWORK.
Universitetet i Oslo.
-
Kluge, Anders; Boothby, Russel Clark; Dolonen, Jan Arild; Scherer, Ronny & Ludvigsen, Sten Runar
(2017).
Critical Thinking in a Changing World: A Formative Report of the Conceptualization, Assessment, and Implementation of Critical Thinking Skills in 21st Century Education.
Universitetet i Oslo.
-
-
-
-
Dolonen, Jan Arild; Naalsund, Margrethe & Kluge, Anders
(2015).
Læremidler og arbeidsformer i matematikk 1T vgs. En casestudie i prosjektet ARK&APP, matematikk 1T, studieforberedende utdanningsprogram, videregående skole.
Universitetet i Oslo.
ISSN 978-82-569-7012-4.
Show summary
I caserapporten Læremidler og arbeidsformer i matematikk 1T vgs følger vi 21 Vg1-elever og en lærer på studieforberedende utdanningsprogram som arbeider med algebra. Analysene i denne casen legger særlig vekt på hvordan læreren utfordret elevene til å resonnere, diskutere og løse problemer sammen i helklassediskusjoner. Diskusjonene ga rom for at elevene kunne problematisere ulike måter å løse algebra. Læreren brukte ulike typer læremidler og -ressurser for å illustrere at det finnes flere måter å tenke matematisk på, og vektla at elevene i fellesskap fikk prøve ut ulike metoder for samme type oppgaver.
Analysene viser også at oppgaveløsning med digitale læremidler ga mer dynamiske interaksjonsformer og noe mer engasjement hos elevene. I denne casen brukte elevene GeoGebra og Graph. Videre viser casen hvordan vektlegging av prosedyrekunnskap og fleksibilitet i løsningsstrategier fungerer som et virkemiddel for å utvikle matematisk forståelse.
Analysene av videodata viser hvor viktig det er å bruke varierte læremidler og ressurser for å skape forståelse for elevene. En slik praksis er i tråd med prinsipper for god matematikkundervisning, og disse dagsaktuelle prinsippene blir diskutert i rapportens drøfting. Pre- og posttesten viste at en slik framgangsmåte ikke gir noen signifikant bedring i elevenes prestasjoner på kort sikt, men tidligere forskning har vist at en slik undervisningspraksis kan gi god uttelling på lengre sikt.
-
Leister, Wolfgang; Fuglerud, Kristin Skeide; Kluge, Anders; Skaar, Bjørn; Evreinov, Grigori & Ruschin, Detlef
[Show all 11 contributors for this article]
(2014).
Development of a Haptic Interface for Communication via the Skin - Literature Review and Related Matters.
Norsk Regnesentral.
-
Dolonen, Jan Arild & Kluge, Anders
(2014).
Læremidler og arbeidsformer for algebra i ungdomsskolen: En casestudie i prosjektet ARK&APP, matematikk, 8. klasse.
Utdanningsdirektoratet.
-
Kluge, Anders; Furberg, Anniken Larsen; Dolonen, Jan Arild; Ludvigsen, Sten Runar; Strømme Aanesland, Torunn & Zacharia, Zacharias
[Show all 28 contributors for this article]
(2012).
SCY Summative evaluation report DIX.4.
European Commission (SCY - Project number IST-212814).
-
Kluge, Anders; Furberg, Anniken Larsen; Dolonen, Jan Arild; Ludvigsen, Sten Runar; Zacharias, Zacharia & Xenofontos, Nikoletta
[Show all 18 contributors for this article]
(2011).
SCY second formative evaluation report.
European Commission (SCY - Project number IST-212814).
-
Kluge, Anders; Lazonder, Ard; Ludvigsen, Sten Runar; Weinberger, Armin; de Jong, Ton & Vold, Vibeke
[Show all 14 contributors for this article]
(2010).
SCY evaluation planning and methods.
SCY research project / European Commission.
-
-
Kluge, Anders; Furberg, Anniken Larsen; Ludvigsen, Sten Runar; Dolonen, Jan Arild; Norenes, Svein Olav & Vold, Vibeke
[Show all 29 contributors for this article]
(2010).
SCY first formative evaluation report.
European Commission (SCY - Project number IST-212814).
-
van Joolingen, Wouter; Kluge, Anders; Giemza, Adam; Næss, Børge; Geraedts, Caspar & Bollen, Lars
[Show all 11 contributors for this article]
(2009).
Specifications of the SCY set of scaffolds and tools DII.1.
EU Comission.
-
van Joolingen, Wouter; Kluge, Anders; Giemza, Adam; Wichmann, Astrid; Wesselink-Fliervoet, Marita & Sikken, Jakob
(2009).
The SCY Style Book DVI.2.
EU Comission.
-
Mork, Sonja M; Kluge, Anders & Sørborg, Øystein
(2009).
Elevprodukt: Fra informasjonssøk på Internett til kunnskapsintegrasjon.
ITU / Naturfagsenteret / InterMedia.
-
-
Weinberger, Armin; Dolonen, Jan Arild; Hovardas, Anastasios; Pedaste, Margus; Kluge, Anders & Ludvigsen, Sten Runar
[Show all 14 contributors for this article]
(2009).
SCY Scenario handbook and pedagogical plans, version 1.
EU-IST-212814 EU.
-
Mork, Sonja M; Kluge, Anders & Sørborg, Øystein
(2009).
Elevprodukt. Fra informasjonssøk på Internett til kunnskapsintegrasjon. Sluttrapport.
Naturfagsenteret.
-