-
-
Sivesind, Kirsten
(2024).
Tracing curriculum development by topical analysis.
-
Sivesind, Kirsten
(2024).
Innledning.
In Sivesind, Kirsten (Eds.),
Hvordan studere utdanningspolitikk? Tekster, teorier, tilnærminger.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 978-82-02-84839-2.
Show summary
Dette kapittelet introduserer temaene og formålet med antologien. Den gir en kort introduksjon til POLNET-forskningsprosjektet (Policy Knowledge and Lesson Drawing in Nordic School Reform in an Era of International Comparison, NRC. nr 283467) som motiverte forfatterne til å samarbeide om publikasjonen. Siste del av kapittelet gir en oversikt over de ulike kapitlene.
-
Sivesind, Kirsten & Karseth, Berit
(2023).
Hvem lager utdanningspolitikken og hva byggger den på?
-
Sivesind, Kirsten; Baek, Chanwoong & Karseth, Berit
(2023).
Policy Knowledge and Lesson Drawing in Nordic School Reform in an Era of International Comparison: Final results.
-
Sivesind, Kirsten & Minge, Oscar Preben Garberg
(2023).
Policy Knowledge and Lesson Drawing in Nordic School Reform in an Era of International Comparison: student involvement and research assistance.
Show summary
Dette innlegget presenterte involveringen av studenter i arbeidet med POLNET-prosjektet (Policy Knowledge and Lesson Drawing in Nordic School Reform in an Era of International Comparison). Prosjektet har involvert studenter både på bachelor og masternivå og bidratt i systematisering og analyse av data og bidratt i drøftinger av funn og fortolkninger. Prosjektet har også inspirert til flere masterprosjekter og et PhD-prosjekt som ble kortfattet presentert i seminaret.
-
Sivesind, Kirsten & Karseth, Berit
(2023).
Politikk og kunnskapsbruk i utforming av de siste skolereformer i Norden.
.
-
Sivesind, Kirsten & Nordin, Andreas
(2023).
Internationalization of Nordic
school reform: a two country
comparison.
-
Sivesind, Kirsten; Johnsen, Lars Gunnarsønn Bagøien & Tiplic, Dijana
(2023).
Tracing Reform Trajectories in Norwegian Education Policy: A Computed Text Mining Study.
-
Sivesind, Kirsten; Tiplic, Dijana & Johnsen, Lars Gunnarsønn Bagøien
(2023).
Tracing Reform Trajectories in Norwegian Education Policy: A Computed Text Mining Study of Topologies and
Discursive Shifts.
-
Steiner-Khamsi, Gita; Baek, Chanwoong; Karseth, Berit & Sivesind, Kirsten
(2022).
The use of evidence and expertise in Norwegian school reform: Key findings.
-
Sivesind, Kirsten
(2022).
The democratic value of didactics, pedagogy and educational sciences in a digitized world.
-
Sivesind, Kirsten
(2022).
Hvordan brukes kunnskapskilder for å begrunne reformer for skoleverket? Hvem deltar? Resultater fra POLNET
.
-
Hovland, Brit Marie & Sivesind, Kirsten
(2022).
Tracing the empirical and practical groundwork of national curricula in the interwar period.
-
Sivesind, Kirsten
(2022).
Overrasket over hvor lite forskningsbasert skolepolitikken er.
Khrono.no.
ISSN 1894-8995.
-
Sivesind, Kirsten
(2022).
PISA har blitt en politisk kjepphest. Gjør ingen forskjell.
Dagsavisen.
ISSN 1503-2892.
-
Sivesind, Kirsten
(2022).
Forsvinner fagene med fagfornyelsen?
-
Sivesind, Kirsten
(2022).
Funn og fortolkninger fra POLNET prosjektet.
-
Sivesind, Kirsten & Karseth, Berit
(2022).
Hvordan innhentes og brukes kunnskap i arbeid med norske og nordiske skolereformer?
-
Sivesind, Kirsten
(2022).
Comparing reform trajectories by moments of historical and societal transitions.
Show summary
The paper addresses how historical analysis of texts that are digitalized into full-text archives, provide new opportunities to examine dominating rationales and changes in reform trajectories and forms of curriculum control within a larger framework of historical and societal transitions. How can a researcher by the usage of digitalized search strategies identify 1) when in the history interests to develop national curricula were prevalent 2) which areas of knowledge they addressed, and 3) how international comparisons created moments of historical transitions?
The paper provide examples from an ongoing-study of school reform policy in Norway. It illustrates how to use N-gram search to identify books and articles that can deepen existing knowledge about the usage of international comparisons, how spatial and temporal dynamic of the reform processes can be visualized and how examination of full-text sources help interpreting how educators have translated rationales about schooling by their scholarly role of acting as authors.
-
Sivesind, Kirsten
(2022).
Curriculum Studies: Deliberations and Debates.
IJHE Bildungsgeschichte.
ISSN 2192-4295.
12(22),
p. 51–57.
-
Sivesind, Kirsten
(2021).
Kan et skolefag planlegges? Om moderniseringen av fag og kvalifikasjoner gjennom historien.
-
Hörmann, Bernadette & Sivesind, Kirsten
(2021).
Structuring School Reform Policy with Evidence: The InterMediational Role of Knowledge Sources and Arguments in
Norwegian Policy Documents.
-
Sivesind, Kirsten; Tiplic-Lunde, Dijana & Johnsen, Lars Gunnarsønn Bagøien
(2021).
Discourses of "the Nordic" within a transnational context: the salience of issues in white and green reports in Norway (1988-2017).
-
Sivesind, Kirsten; Tiplic-Lunde, Dijana & Johnsen, Lars Gunnarsønn Bagøien
(2021).
Tracing Semantic Shifts in the History of Norwegian Reform Policy (1978 – 2017): Towards Stronger International Governance?
-
Volmari, Saija; Sivesind, Kirsten & Jónasson, Jón Torfi
(2021).
Regional Policy Spaces, Knowledge Networks and the “Nordic Other”.
-
Volmari, Saija; Sivesind, Kirsten & Jónasson, Jón Torfi
(2021).
Regional Policy Knowledge and the Nordic "other".
-
Hörmann, Bernadette & Sivesind, Kirsten
(2021).
Structuring School Reform Policy with Evidence: The inter-mediational role of knowledge sources and arguments.
-
Hörmann, Bernadette & Sivesind, Kirsten
(2021).
Structuring School Reform Policy with Evidence: The inter-mediational role of knowledge sources and arguments.
-
Sivesind, Kirsten
(2020).
Hvordan skape god utdanning i en globalisert tidsalder? Historisk sammenliknende læreplanstudier gir flere svar .
Show summary
FNs bærekraftsmål om «God utdanning» fremmer verdier og rettigheter for befolkninger over hele verden. Målet tematiserer forventninger om å gi alle barn og unge en gratis og likeverdig grunnskole og videregående opplæring av høy kvalitet. En slik utdanning forutsetter offentlige læreplaner som beskriver hva som er skolens innhold og oppgaver. Sammenliknende læreplanstudier undersøker hvordan læreplaner utformes i lys av globale nøkkelproblemer. Dermed kan fagfeltet vise til eksempler på hvordan myndigheter forholder seg til slike problemer. Men kanskje viktigere er betydningen av å forske på likheter og forskjeller mellom læreplaner fra ulike regioner og land. Slike sammenlikninger bidrar til å se betydningen institusjonelle betingelser for å drive skole som ivaretar nasjonale og lokale variasjoner i en globalisert verden.
-
Volmari, Saija; Sivesind, Kirsten & Jónasson, Jón Torfi
(2020).
Regional Knowledge Transfer in School Reform Policy and the Nordic Other.
-
Hansen, Petteri; Sivesind, Kirsten & Thostrup, Rune
(2020).
Managing Expectations by Projecting the Future School:Observing the Nordic Future School Reports via Temporal Topologies
.
-
Sivesind, Kirsten
(2019).
Å muliggjøre danning gjennom måter å forske på: om betydningen av bilder, scenarier og historiske linjer
.
-
Hörmann, Bernadette; Karseth, Berit; Sivesind, Kirsten & Tiplic, Dijana
(2019).
Knowledge sources in crafting school reform policy: The case of Norway.
-
Skedsmo, Guri & Sivesind, Kirsten
(2019).
Educational governance, gap-management strategies, and reorganizational processes of the state authorities in Norway.
-
Sivesind, Kirsten & Skedsmo, Guri
(2019).
Styring, gap-analyser og reorganisering av den statlige utdanningsadministrasjonen i Norge.
-
Sivesind, Kirsten
(2019).
Policy transfer, regional workshop: Summing up – future steps .
-
Sivesind, Kirsten & Karseth, Berit
(2019).
Knowledge sources in crafting school reform policy: The case of Norway.
-
Sivesind, Kirsten
(2019).
Policy Knowledge and Lesson Drawing in Nordic School Reform in an Era of International Comparison: A Double Symposium.
-
Karseth, Berit & Sivesind, Kirsten
(2019).
Recent reform trajectories in Nordic school reform - towards stronger international convergence?
-
Sivesind, Kirsten
(2019).
Kunnskap, kyndighet og kjærlighet - den læreplanhistoriske arven." En kommentar Gudmund Hernes.
-
Sivesind, Kirsten
(2019).
Læreplan, ledelse og styring av utdanning.
-
Sivesind, Kirsten
(2019).
Læreplanen som kontrakt. Et foredrag for 300 skoleledere i regi av Faggruppen for Utdanningsledelse, ILS.
-
-
-
Sivesind, Kirsten
(2019).
Kunnskapsløft eller kunnskapsbløff? Innlegg og deltakelse paneldebatt om fagfornyelsen i regi av Klassekampen.
[Newspaper].
Kulturhuset i Oslo.
-
Sivesind, Kirsten
(2018).
Læreplanen i et samfunnsperspektiv.
-
-
Steiner-Khamsi, Gita; Baek, Chanwoong; Hörmann, Bernadette; Karseth, Berit & Sivesind, Kirsten
(2018).
Policy Knowledge and Lesson Drawing in Nordic School Reform in an Era of International Comparison.
-
Lie, Elin Rødahl; Sivesind, Kirsten & Landfald, Ørjan Flygt
(2017).
Medierende betingelser for læring og danning: et pedagogisk forsknings- og utviklingsprosjekt.
-
Sivesind, Kirsten & Karseth, Berit
(2017).
Externalization in Norwegian School Reform: A Social Network Analysis of International and Regional References. Summary of the Norwegian Project.
-
Baek, Chanwoong & Sivesind, Kirsten
(2017).
The Use of International and National "Evidence" in White and Green Papers from Norway: A detailed SNA of references.
-
Sivesind, Kirsten & Hörmann, Bernadette
(2017).
Bildung – Alive and allowed? Curriculum practices, European didactics and the governing role of new assessment pedagogies in schools.
-
Afsar, Azita & Sivesind, Kirsten
(2016).
Undervisning.
In Kvamme, Ole Andreas; Kvernbekk, Tone & Strand, Torill (Ed.),
Pedagogiske fenomener. En innføring.
Cappelen Damm Akademisk.
ISSN 9788202494667.
p. 137–154.
-
-
Sivesind, Kirsten
(2015).
Komparative studier: om forholdet mellom utdanningspolitikk og utdanningsforskning.
-
Sivesind, Kirsten & Luimes, Maike
(2015).
Conceptualizing Curriculum and Bildung: rethinking the ‘whys’ and ‘whats’ of teaching within a European Research Discourse.
-
Luimes, Maike & Sivesind, Kirsten
(2014).
Content for teaching or competencies for learning? The formation of subject matter content and its legitimation.
-
Luimes, Maike & Sivesind, Kirsten
(2014).
A comparison of subject matter content and the semantics of new curricula for lower secondary school in Norway and Germany (North Rhine-Westphalia).
-
Luimes, Maike & Sivesind, Kirsten
(2014).
A comparison of subject matter content and the semantics of new curricula for lower secondary school in Norway and Germany (North Rhine-Westphalia).