Rødnes, K. A. (2018). "Jeg hører på den hver dag, jeg". En 10. klasses arbeid med litterære virkemidler og rapptekster gjennom mikroblogging og samtaler.

Article. Norsklæreren,  42(4). 2018

From article / utdrag fra artikkel (only Norwegian)

«Jeg hører på den hver dag, jeg» sier en av jentene i en 10.-klasse når teksten de skal jobbe med, introduseres av læreren. Teksten det dreier seg om, er Karpe Diems «Lett å være rebell i kjellerleiligheten din». Som elevsitatet viser, er dette en tekst elevene er godt kjent med fra egen hverdag. Den norske rappduoen Karpe Diem debuterte i 2004 og har siden vunnet en rekke utmerkelser og fått et bredt publikum. Tekstene deres er mye brukt i norske klasserom; de har oftest en video knyttet til seg og er muntlig tekst, skriftlig tekst, sammensatt tekst, lyrisk tekst, ofte saktekst – altså rent ut sagt en norskdidaktisk gavepakke. Klassen som følges i denne artikkelen, jobber med både verbalteksten og musikkvideoen. I arbeidet med rappteksten bruker de et mikrobloggingsverktøy kalt Samtavla (www.samtavla.no). Mikroblogging er et digitalt format som krever korte formuleringer, og kommunikasjonen er ofte preget av hverdagslig, ufullstendig og internt språk. Formatet kjenner elevene godt til fra kommunikasjonsløsninger de bruker i fritiden. Selv om teksten til Karpe Diem er svært rikholdig og åpner for en mengde ulike innganger, begrenser denne studien seg til å undersøke hva akkurat denne klassen gjør i en del av undervisningsøkta der oppgaven er å finne litterære virkemidler i verbalteksten. Hensikten er å få innsikt i hva som skjer i klasserommet når tekst og digitalt format elevene kjenner fra egen hverdag, møter en tradisjonell skoleoppgave.
Link to article.

Published Feb. 12, 2021 5:41 PM - Last modified Feb. 12, 2021 5:41 PM