YOUrban-film om trådløse nettverk kjempehit på nett

Trådløse nettverk spiller hovedrollen i kortfilmen “Immaterials: Light painting WiFi”. Filmen synliggjør de trådløse nettverk og utforsker hvordan de forholder seg til byen. Kort tid etter lanseringen har filmen blitt vist flere hundre tusen ganger på internett.

Foto: YOUrban

I filmen vandrer doktorgradsstipendiater fra Arkitekturhøyskolen i Oslo rundt i byen med en fire meter høy stav med 80 diodelyspærer og en nettverksensor.

Ved å dra staven gjennom et område og benytte lang lukkertid på kameraet, har stipendiatene visualisert det usynlige landskapet av trådløse nettverk som skjuler seg i byrommet.

Filmen er laget i tilknytning til forskningsprosjektet YOUrban som er finansiert av NFR/VERDIKT. Den offisielle lanseringen var på konferansen Cognitive Cities i Berlin i slutten av februar. Kun tre uker etter visning, har filmen blitt vist rundt 520 000 ganger på Vimeo og over 50 000 ganger på YOUTube.

I tillegg til de mange visningene på internett, har filmen også fått stor oppmerksomhet i ulike blogger og medier i inn- og utland.

YOUrban koordineres av AHO (Arkitektur og designhøyskolen Oslo. InterMedia ved Universitetet i Oslo er partner.

Publisert 8. des. 2011 10:22 - Sist endret 15. jan. 2020 13:09