Vil unngå "idiotifisering" av afrikanske skolebarn

Manglende undervisning på morsmålet svekker læringen, sier Birgit Brock-Utne i en større formidlingsartikkel i VG fra tidligere i år.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Læring på morsmål

– I Sør-Afrika og Kenya foregår all undervisning på engelsk allerede fra fjerde klasse i grunnskolen. Dette er en totalt misforstått internasjonalisering, som gjør at svært
mange elever lærer mye dårligere. Vi kaller det idiotifiseringen av Afrika
, sier professor Birgit Brock-Utne ved Pedagogisk forskningsinstitutt ved Universitetet i Oslo til VG.

Gjennom et morsmålsprosjekt fikk noen klasser lærebøker på Swahili og effektene var tydelige gjennom store løft på rangeringslistene.

– Vi er strålende fornøyd med resultatene. Det er ingen tvil om at tilgang på bøker til undervisningen har gjort at vi de to siste årene er blitt beste og nest beste skole, hvor vi blant annet har slått de private skolene, sier undervisningsinspektør Rose John ved Bungo skole.

Les mer om intervjuet (side 32 og 33 i VG 27. februar 2011) og prosjektet i artikkellenkene til høyre.

Emneord: Formidling, Morsmål, Loitasa, Forskning Av Jarle V Traavik
Publisert 27. apr. 2011 12:06 - Sist endret 28. apr. 2011 08:55