Aktuelle forskningssaker - Side 2

Publisert 8. nov. 2018 14:16

Skal studiekvaliteten bedres krever det kompetanseutvikling, administrativ tilrettelegging, ressurser til fornyingsarbeid, og en mer helhetlig styring av studieprogrammene. Det er med andre ord mye å ta hensyn til, i følge professor i pedagogikk.

Publisert 19. des. 2017 19:33

På 1500-tallet skjedde det store religiøse og kulturelle omveltninger i Europa. Den katolske kirken mister sin sterke maktposisjon og vi får den Lutherske og reformerte kirke med sine nye måter å se verden på. Hvilke spor av reformasjonen finner vi i norsk skole i dag?

Publisert 25. nov. 2016 12:49

Helene Fulland har forsket på barns tospråklighet og hvordan barna selv opplever å vokse opp i Norge med dette. – De fremhever betydningen av å kunne norsk godt, men gir samtidig et nyansert bilde av det å være tospråklig hjemme og på skolen, sier forskeren.

Publisert 5. okt. 2016 13:12

Mange Oslo-ungdommer identifiserer seg sterkt med egen etnisk gruppe, men det truer ikke integreringen, snarere tvert i mot, sier professor Jon Lauglo.

Publisert 27. juni 2016 09:18

Utdanningsnivået til personalet i barnehagen har mykje å seie for korleis barnehagekvardagen blir. Nok pedagogar er svært viktig for å få gjennomført og planlagt alt det usynlege arbeide i barnehagen, seier Liv Ingrid Aske Håberg.

Publisert 23. feb. 2016 15:30

Forskere fra Institutt for pedagogikk har vært sentrale bidragsytere til den første rapporten i prosjektet "Quality in Norwegian Higher Education", som nylig ble utgitt i samarbeid med NIFU. Rapporten har som mål å identifisere sentrale faktorer og mekanismer som har betydning for kvalitet i norsk høyere utdanning, med et spesielt fokus på faktorer som fremmer studentenes læring.

Publisert 24. nov. 2015 13:09

Om studenter bruker få eller mange timer på studier per uke er et usikkert og lite presist mål på kvaliteten i høyere utdanning, mener førsteamanuensis Elisabeth Hovdhaugen.

Publisert 21. aug. 2015 16:20

I helklasseundervisningen er bilder verdifulle ressurser i læreres arbeid med å utvikle elevenes begrepsforståelse. Å la bilder få en faglig funksjon er langt mer utfordrende når elevene selv produserer tekster.