Å skrive essay i engelsk er krevende for mange elever på videregående skole. Det sier professor Anders Mørch. Sammen med stipendiat Irina Engeness har han arbeidet med programvaren EssayCritic som gir tilbakemeldinger på den teksten som elever laster inn i programmet.
Aktuelle forskningssaker - Side 3
Fremtidens kunstmuseer kan skape nye tolkningsarenaer ved å ta i bruk teknologi som støtter sosial og fysisk interaksjon i gallerirommene.
Læreboka har de siste årene mistet sin suverene posisjon i norsk undervisning. Og lærerens rolle er styrket i den nye digitale skoledagen.
Lotteritilsynet har anbefalt Kulturdepartementet å tillate poker i Norge. I moderne poker stilles det store krav til kunnskap og ferdigheter, noe som gjør spillet pedagogisk interessant.
Både elever og studenter har forbausende liten kunnskap om kildekritikk, mener professor Helge Strømsø.
Dataspill reiser en rekke nye spørsmål, muligheter og utfordringer i forhold til læring. Mange lurer på om dataspill også kan brukes i undervisning, kan elever lære noe av å spille dataspill, og er det de lærer relevant for skole og utdanning?
Fremtidens næringsliv er avhengig av at barn og unge får leve helhetlige læringsliv med stimulerende utfordringer, fremholder læringsforskere.
Teknologien i seg selv gjør oss ikke smartere, den har derimot stort potensiale i læringsøyemed om den brukes riktig, mener forskere ved InterMedia.
Etter 20 års datasatsing i norsk skole, er det fremdeles store muligheter for å utnytte teknologi bedre i undervisningssammenheng. - Pedagogisk bruk av IKT i skolen har et enormt potensiale, mener forsker Ingeborg Krange ved Institutt for pedagogikk.
En frisk vinkling på elevers læring er i ferd med å sette Institutt for pedagogikk på det internasjonale forskningskartet. - Vi blir stadig oftere kontaktet av miljøer rundt om i verden, sier en fornøyd Ola Erstad.
Finske elever scorer høyt på internasjonale tester. En av forklaringene kan ligge i sider ved den finske lærerutdanningen.
Ny bok undersøker hvordan sosiale medier endrer hvordan vi jobber med, forstår og deltar i kulturarvsarbeid.
99% av befolkningen i Tanzania snakker Kiswahil, men det er engelsk som er undervisningsspråket både i videregående opplæring og høyere utdanning.
- Hvis formålet med oppdragelsen er å gi unger lyst på verden, mot til livet og tillit til felleskapet, er folkeeventyret et bra pedagogisk utgangspunkt, mener professor Hansjörg Hohr.
Utvikling av programvare koster ofte mye mer enn planlagt. Ny forskning om hvordan folk samarbeider og deler kunnskap i prosjektteam kan bedre metodene for å beregne kostnader.
I en nylig godkjent doktorgradsavhandling ser Louise Mifsud på mobiliteknologiens inntog i klasserommet. Hun konkluderer med at terrenget er komplekst.
Skal skolebarna lære kunnskap eller dannelse? Boken Literacy practices in late modernity vil bygge bro i skoledebatten.
Digitale medier kan skape nye former for læring og deltakelse i folks møter med kulturarv. Nytt nordisk nettverk skal utforske hvordan få det til.
Introduksjonen av IKT i undervisningen perforerer klasserommet. Derfor må vi tenke nytt om didaktikk. Dette er utgangspunktet for boken ENTER.
Hvordan kan webbasert 3D-teknologi brukes når museer og skoler skal samarbeide om å lære skolelever naturfag? Dette er tema for MIRACLE, et omfattende forskningsprosjekt som startet opp 1. oktober.
Hva skjer når sosiale medier tas i bruk for kommunikasjon og læring i frivillig arbeid med vern av erfaringsbasert kunnskap?
Doktorgradsavhandling bidrar til ny kunnskap om hvordan digitale læringsomgivelser kan styrke naturfagsundervisning.
I en ny formidlingsfilm fra InterMedia får vi et innblikk i ideene bak og utprøvingen av det webbaserte læringsverktøyet EssayCritic.
Thomas de Lange disputerte 22 november med en avhandling om teknologibruk i medier- og kommunikasjonsfaget.
I mange situasjoner står lærerstudenter alene om å skape sammenheng mellom teori og praksis. Men det fins metoder og vurderingsformer som vi vet fungerer, skriver Cecilie Flo Jahreie på forskning.no.