Åpent foredrag om Helga Eng: Verden sett fra St. Hanshaugen (1905–1932)

Hvem var Helga Eng og hva bidro hun med til pedagogikkfaget? Velkommen til åpent foredrag om kvinnen som grunnla det som i dag er Institutt for pedagogikk.

Eldre sort-hvitt bilde som viser pedagogen Helga Eng sitte ved et skrivebord. Barnetegninger i front. Hun smiler og ser i kamera.

Helga Eng fotografert ved skrivebordet en gang mellom 1925 og 1935. Foto: Ukjent fotograf/ Oslo Museum

Mandag 10. juni 2024 avdukes et blått skilt på bygningen i Waldemar Thranes gate 42, på St. Hanshaugen i Oslo. Her bodde Helga Eng fra 1905 til 1932, samtidig som hun både jobbet som lærer, gjorde banebrytende forskning innen barne- og ungdomspsykologien, og la grunnlaget for testpsykologien.

Vær oppmerksom på at selve avdukingen foregår kl. 14 samme dag. Foredraget finner sted etter dette, i en annen bygning som bærer Engs navn på seg – nemlig Helga Engs hus på Blindern.

I foredraget gir professor emeritus Willy Aagre publikum innblikk i hvem Helga Eng var, hva hun jobbet med i de årene hun bodde i Waldemar Thranes gate, og det faglige nettverket hun var en del av.

Aagre tar oss med tilbake til gamle Kristiania, og senere Oslo, og gir oss et innblikk i et nytenkende og produktivt fagmiljø for skole og pedagogikk – der Helga Eng var en av flere kvinner med stor innflytelse. Vi får høre om hennes allsidige forskningsinteresser som blant annet dreide seg om barns begrepsutvikling, ungdomspsykologi, kunstpedagogikk og barnetegninger.

Mens Helga Eng bodde i Waldemar Thranes gate 42, jobbet hun blant annet som lærer på Lakkegata skole, der hun også begynte med systematisk registrering av barnas ordforråd. Dette var starten på forskerkarrieren som etter hvert førte til at hun ble professor i pedagogikk ved Universitetet i Oslo (1938–1948). Her grunnla hun Pedagogisk forskningsinstitutt (som i dag heter Institutt for pedagogikk). Instituttet er nå en del av Det utdanningsvitenskapelige fakultet og befinner seg i – nettopp – Helga Engs hus på Blindern.

Portrett av mann.
Willy Aagre. Foto: Cedric Archer

Om foredragsholderen

Willy Aagre er professor emeritus ved Institutt for pedagogikk på Universitetet i Sørøst-Norge. Aagre er blant skolehistorikerne i Norge som vet mest om lærerinnenes økende innflytelse på skolen i den perioden Helga Eng levde. I februar 2024 utga han bok om Anna Rogstad – en annen svært markant skikkelse i perioden. Tidligere har han utgitt bøker om pedagogene Anna Sethne og Margrethe Munthe.

Aagre har lang erfaring med å popularisere vitenskapelige temaer på en måte som treffer tilhørerne, uansett hva slags bakgrunn de har. Hør ham for eksempel i podkastsamtale om Anna Rogstad (podtail.com).

Arrangementet er åpent for alle og krever ingen påmelding.

Det blir servert kaffe/ te og bakst like i etterkant.

Vi oppfordrer interesserte til også å delta på avdukingen av det blå skiltet om Helga Eng i Waldemar Thranes gate 42 tidligere samme dag, klokka 14. I så fall anbefaler vi å gå eller ta buss 21 fra avdukingsstedet til Bislett. Herfra kan man ta trikk 17 eller 18 som går videre opp til Blindern som er stedet for foredraget.

Eventuelle spørsmål kan rettes til instituttleder Tone Kvernbekk eller kommunikasjonsrådgiver Marit Eline Lervik Christensen.

Publisert 10. mai 2024 10:04 - Sist endret 10. mai 2024 12:21