Åpent forskningsseminar: Knutepunkt for pedagogikk- og utdanningshistorie

Hvordan gjør pedagogikk og utdanningsvitenskap demokratiet mulig? Velkommen til åpent seminar om utdanning og demokrati.

Gamle bøker i bokhylle. Pedagogiske titler.

I boksamlingene til Universitetsbiblioteket ved Universitetet i Oslo finnes pedagogiske, historiske skatter. Foto: Kirsten Sivesind/ UiO

Universitetsbiblioteket ved Universitetet i Oslo (UiO) huser pedagogiske samlinger av bøker fra tidlig 1800-tall. Samlingene består av både norske og utenlandske bøker.

Dette seminaret spør hvordan pedagogikk som fagfelt og den pedagogiske bokhistorien har bidratt til å opplyse offentligheten og skapt forutsetninger for å utvikle et moderne demokrati.

Påmelding

Program

• 14:15–14:45: Åpning og velkomst. Kort introduksjon til seminarets tema og mål ved Kirsten Sivesind. Kort om bakgrunnen for Institutt for pedagogikks satsing på pedagogikk- og utdanningshistorie ved Kari-Anne Ulfsnes. Både Sivesind og Ulfsnes er ansatt ved Institutt for pedagogikk, UiO.
  • 14:45–15:05: «Boksamlinger som kilde til en fornyet kunnskapshistorie i pedagogikk». Norsk Pedagogisk Studiesamling som eksempel. Ved Britt Marie Hovland, VID vitenskapelige høyskole.
  • 15:05–15:30: «Universitetsbibliotekets pedagogiske samlinger og erfaring med studentinvolvering» ved Maria Mathiesen, Institutt for pedagogikk (og tidligere Universitetsbiblioteket), UiO.
  • 15:30–15:50: «Kort historisk gjennomgang av Universitetsbibliotekets samlinger og nye muligheter for digitalisering» ved Lars Erik Lørdahl, Universitetsbiblioteket, UiO.
  • 15:50–16:00: Pause
  • 16:00–16:20: «I intelligensens tidsalder» ved Jon Røyne Kyllingstad, Kulturhistorisk museum, UiO.
  • 16:20–16:40: «Fysiske skolemiljøer og pedagogikk» ved Palmyre Pierroux, Institutt for pedagogikk, UiO.
  • 16:40–17:00: Avslutning

Etter seminaret blir det lett matservering i femte etasje i samme bygg (Helga Engs hus).

Mer om bakgrunnen for seminaret

Mens enkelte historikere anerkjenner fremveksten av masseutdanning som grunnleggende for utviklingen av en sosial velferdsstat på 1900-tallet (Sejersted, 2011), er det relativt få som har utforsket grundig den historiske opprinnelsen til pedagogikkfaget og hvordan skole- og utdanningsreformer har gjort en opplyst offentlighet mulig.

Seminaret handler om historien til pedagogikk som fag og forskningsfelt. Det handler om hvordan faget er bevart og utviklet i samspill mellom institusjoner (museer, biblioteker, forskningsinstitutter, skoler og myndigheter), og også hvordan pedagogikk i dag får ny oppmerksomhet gjennom tjenester, programmer og prosjekter som åpner dører mot verden.

Praktisk informasjon

Fordi det blir matservering i etterkant av arrangementet, vil vi at du melder deg på innen 23. mai 2024 via knappen ovenfor.

Eventuelle spørsmål kan rettes til Kirsten Sivesind.

Seminaret arrangeres av forskergruppene Læreplanstudier, utdanningsledelse og styring (CLEG) og Humaniorasudier i pedagogikk (Humstud) ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet på UiO. Det er finansiert av satsingen Renew som er en del av UiO: Demokrati.

Arrangementet er det første i en rekke av flere som er knyttet til prosjektet Knutepunkt for pedagogikk- og utdanningshistorie.

Velkommen!

Publisert 7. mai 2024 12:00 - Sist endret 24. mai 2024 12:55