English version of this page

Disputas: Rogers Kaliisa

Master Rogers Kaliisa ved Institutt for pedagogikk vil forsvare sin avhandling "Designing Learning Analytics Tools for Teachers with Teachers - A Design-Based Research Study in a Blended Higher Education Context." for graden Philosophiae Doctor (ph.d.).

Foto av Rogers Kaliisa.

Rogers Kaliisa (foto: S. Colvin/ UiO).

Tid og sted for prøveforelesning

Se prøveforelesning

Bedømmelseskomité

  • 1. opponent: Professor Simon Buckingham Shum, University of Technology Sydney, Australia
  • 2. opponent: Professor Alyssa Wise, NYU Steinhardt, USA
  • 3. opponent: Professor Barbara Wasson, Universitetet i Bergen
  • Komitéleder Professor Palmyre Pierroux, Institutt for pedagogikk, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo

Leder av disputas

Professor Tone Kvernbekk, Institutt for pedagogikk, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo

Veiledere

  • Forsker Anders Kluge, Institutt for pedagogikk, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo
  • Professor Anders Mørch, Institutt for pedagogikk, Det utdanningsvitenskapelige fakultet, Universitetet i Oslo

Sammendrag

Det overordnede målet med denne doktorgradsavhandlingen er å studere hvordan Læringsanalyse (LA) kan gjøres mer attraktiv ved å trekke lærere inn i planlegging, design og implementering av LA-verktøy med et tydelig utgangspunkt i læringsteori samt å undersøke dette ved intervensjoner i autentisk undervisningspraksis. Forskningsspørsmålene som tas opp i denne oppgaven er som følger: Hvordan er dagens praksis når det gjelder læringsdesign blant lærere, og hva er status når det gjelder aksept, behov, utfordringer og forventninger til å bruke LA til å støtte for deres vurderinger når det gjelder læringsdesign? Hva er potensialet til ulike former for LA for å gi innsikt i elevenes læring som kan brukes til å ta pedagogiske beslutninger i lærernes arbeid? Hvordan kan vi designe og implementere LA-verktøy basert på pedagogisk teori sammen med lærere for å møte lærernes pedagogiske forventninger? 

Artikkel 1 utforsker de utfordringene lærerne står overfor ved innføring av LA og de strategiene de gjør bruk av for å håndtere dem. Funnene viser at lærere har vansker med å ta til seg de automatiserte analysene som kommer fra LA-verktøyene, blant annet fordi de er for langt unna deres pedagogiske praksis og har en svak kobling til læringsteori. 

Artikkel 2 undersøker lærernes praksis for kursdesign og deres oppfatning av LA som et mulig verktøy for å støtte den. Funnene viser at lærernes designpraksis er basert på en rekke faktorer, både kursspesifikke og lærernes mer generelle intuisjon og erfaring. Lærere er positive til den formative og normative verdien til LA ved å gi mer objektive indikasjoner på elevenes læringsmønstre og prosesser. Funnene fra denne studien ble overført til et toveis konseptuelt rammeverk for LA-kursdesign. 

Artikkel 3 vurderer potensialet til ulike former for analyser (sjekklister og prosessanalyser) for å støtte lærernes beslutninger om læringsdesign. Funnene viser at hvis analysene er lett tilgjengelige og integrert med teknologien som brukes til læring og undervisning, kan LA visualiseringer gi innsikt i elevenes online læringsprosesser, noe som lærere igjen kan bruke til å gjøre endringer i læringsdesignet. 

Artikkel 4 er en intervensjonsstudie i syv kurs ved hjelp av Canvas Analytics Dashboard (CADA), som er designet av forskere og lærerne i samarbeid. Funnene viser at det å engasjere lærere i utforming og gi dem kontroll over LA-verktøy øker lærernes integrering av LA i sin hverdag. Funnene viser videre at lærere løpende kan tilpasse læringsdesignet basert på innsikten de får fra dashbordet. 

Publisert 5. sep. 2022 11:58 - Sist endret 12. sep. 2022 22:59