Gjesteforelesninger
Tidligere
Idealene om økonomisk og personlig fremgang og vekst ødelegger planeten vi bor på og dens innbyggere. Utdanning blir ofte sett som løsningen på dette problemet, men også den blir sakte kvalt av de samme idealene. Hvordan kan vi tenke utdanning annerledes?
Pedagogikkens paradoksale grunnlag og den "pissedårlige" undervisningen: Et oppdrag for pedagogisk filosofi eller for utdanningsvitenskap?
I en tid med fokus på funksjon, målstyring og instrumentell nytte, faller danning lett i bakgrunnen. Hvorfor er det sånn?
“The idea of world-centred education is first of all meant to highlight that educational questions are fundamentally existential questions, that is questions about our existence ‘in’ and ‘with’ the world, natural and social, and not just our existence with ourselves” (Biesta, 2021, pp. 90-91)
Våre skolesystemer og pedagogiske virksomheter må reflektere radikalt over hvordan de har bidratt til at livet på jorda befinner seg på randen av katastrofe. Det mener Birgit Schaffar-Kronqvist fra Universitetet i Helsinki.
Gjesteforelesning med Hartmut Rosa om danningens (Bildung) rolle i det akselererende samfunnet.
Utdanning og bærekraft; hvordan kan vi forberede oss for en ukjent fremtid og hva slags rolle spiller utdanning og skole?