Gjesteforelesninger

Tidligere

Tid og sted: , Auditorium 3, Helga Engs hus

Idealene om økonomisk og personlig fremgang og vekst ødelegger planeten vi bor på og dens innbyggere. Utdanning blir ofte sett som løsningen på dette problemet, men også den blir sakte kvalt av de samme idealene. Hvordan kan vi tenke utdanning annerledes?

Tid og sted: , Auditorium 3 - Helga Engs hus

Pedagogikkens paradoksale grunnlag og den "pissedårlige" undervisningen: Et oppdrag for pedagogisk filosofi eller for utdanningsvitenskap?

Tid og sted: , Auditorium 1 - Helga Engs hus

I en tid med fokus på funksjon, målstyring og instrumentell nytte, faller danning lett i bakgrunnen. Hvorfor er det sånn?

Tid og sted: , Auditorium 1 - Helga Eng

“The idea of world-centred education is first of all meant to highlight that educational questions are fundamentally existential questions, that is questions about our existence ‘in’ and ‘with’ the world, natural and social, and not just our existence with ourselves” (Biesta, 2021, pp. 90-91)

Tid og sted: , Auditorium 3, Helga Engs hus

Våre skolesystemer og pedagogiske virksomheter må reflektere radikalt over hvordan de har bidratt til at livet på jorda befinner seg på randen av katastrofe. Det mener Birgit Schaffar-Kronqvist fra Universitetet i Helsinki.

Tid og sted: , Aud. 2, Helga Engs Hus

Gjesteforelesning med Hartmut Rosa om danningens (Bildung) rolle i det akselererende samfunnet.

Tid og sted: , Auditorium 3, Helga Engs hus, Blindern

Utdanning og bærekraft; hvordan kan vi forberede oss for en ukjent fremtid og hva slags rolle spiller utdanning og skole?