Foreldre som ressurs i oppfølgingen av for tidlig fødte barn

For tidlig fødte barn har en økt risiko for å utvikle vansker senere i livet. Nå viser ny forskning at umiddelbar veiledning av barnas foreldre kan ha stor betydning både for barnets utvikling og for familielivet senere.

Arrangement på forskningsdagene

Lite barn på plen

Illustrasjonsfoto: Pixabay

Om foredraget

For tidlig fødte barn har økt risiko for ulike typer vansker som for eksempel klosset motorikk, intellektuell forsinkelse, sen språkutvikling, lese- og skrivevansker og utagerende atferd. Foreldrene er en viktig ressurs for å fremme barnets utvikling. Da trenger de hjelp til å forstå sitt eget barn. Det gir foreldrene mestringstro. Ny forskning viser at hvis foreldre får veiledning før og etter utskrivelse fra sykehuset, vil det kunne fremme barnets sosiale og intellektuelle utvikling. Veiledning vil også redusere foreldrenes opplevelse av stress i familien.

Etter foredraget åpnes det opp for spørsmål og svar.

Bildet kan inneholde: person, hår, ansikt, panne, hode.

Foredragsholder er Stein Erik Ulvund. Ulvund er professor i pedagogikk ved Universitetet i Oslo og har i mange år vært professor II ved Universitetet i Tromsø, Norges arktiske universitet, der han har arbeidet med en stor oppfølgingsundersøkelse av for tidlig fødte barn.

Ulvund deltar via Zoom.

Påmelding

Påmeldingsfrist : tirsdag 15. september kl. 12.00.

Arrangementet er en del av Forskningsdagene 2020 og er gratis og åpent for alle. Velkommen!

Bildet kan inneholde: tekst, skrift, rød, logo, linje.

Publisert 3. sep. 2020 12:17 - Sist endret 23. apr. 2024 10:45