Forskning på læremidler viser sjelden enten-eller

Forskningsprosjektet Ark&App har fem problemstillinger. Ingen av disse er formulert så enkelt som VG formulerte det siste uken i november i saken: “Lite forskning på læringsutbyttet”.

I Ark&App ser vi på det vi kaller blandingskultur i klasserommet. Dette er klasserom der elevene og læreren både bruker digiale og papirbaserte læremidler. Selv om mange undervisningsforløp i skolen fremdeles blir gjort helt uten digitale hjelpemidler, sist vist i ICILS2013, bruker flere og flere elever mange ulike læremidler og “hjelpemidler”.

Utgangspunktet for forskningen i Ark&App er at vi både i dette og neste tiår vil ha en blandingskultur i norske klasserom. Utfordringen er derfor å undersøke hvordan både digitale og papirbaserte læremidler brukes for å skape best mulig engasjement og øke elevenes læringsutbytte:

Publisert 28. nov. 2014 15:12 - Sist endret 26. juli 2018 13:32